Run!: Oorzaken en oplossingen van zijsteken

Een veel gehoord probleem binnen het hardlopen zijn de zijsteken waar je veel last van kan hebben. Gelukkig hoef je hier niet je (sport)leven lang last van te hebben. Om deze steken te verminderen of helemaal te laten verdwijnen zijn een aantal methodes en oplossingen, die je wellicht eens zou kunnen proberen.

Hardlopen en zijsteken

Bij veel sporten ligt de zijsteek op de loer, maar vooral bij (beginnende) hardlopers is dit een probleem. Soms is het een vervelende steek waar je nog wel ‘doorheen’ kan lopen, maar de pijn kan ook heviger worden en dan zal het sporten voor even gestaakt moeten worden. Vaak wordt je gedwongen tot minutenlange wandelingen, die je training niet ten goede komen. Een dalende hartslag en afgekoelde spieren kunnen het gevolg zijn, waardoor je niet alleen je conditie niet meer 100% traint, maar ook de kans op blessures toeneemt.

(mogelijke) oorzaken van zijsteken

De pijn die je voelt bij het hardlopen is een van de mysteries waar wij als hardlopers of andere sporters last van hebben. Het is nog niet helemaal duidelijk waar de pijn precies vandaag komt, maar ideeën zijn er zeker wel. De kans is groot dat de steek komt door verkramping van je middenrifspier, door bijvoorbeeld zuurstof of vochttekort. Gelukkig is hier op verschillende manieren rekening mee te houden, maar 100% voorkomen dat deze zijsteek nog even langskomt kun je helaas nooit.

Een andere mogelijke oorzaak van de zijsteek is het stuiteren van de mild, en die zou daardoor pijn kunnen doen. Ook wordt er gesproken van te weinig bloed, omdat deze nodig zou zijn bij het verteren van eten.

Oplossingen

En dan nu natuurlijk het belangrijkst van alles; wat kun je tegen vervelende zijsteken doen?

  • Genoeg drinken. Belangrijk is het om voor en na het hardlopen voldoende te drinken. Ben je gevoelig voor zijsteken, is het warm buiten of ben je lang onderweg dan is het raadzaam om water mee te nemen. Genoeg (water) drinken wil ook tegen andere krampen helpen.
  • Diep in- en uitademen. Een zijsteek is ook vaak een gevolg van slecht in- en uitademen, dus door extra op je ademhaling te letten kun je al een hoop ongemakken voorkomen.
  • Om nog even terug te komen op tip 2, door een goede warming up wordt je ademhaling vanzelf beter. Het kan dus verstandig zijn om een betere warming up te doen, zodat je tijdens de run beter ademhaalt. Zeker bij koud weer is het verstandig hier extra tijd in te steken!
  • Eten. Een andere belangrijke oorzaak van zijsteken is het teveel eten voor het hardlopen. Hoeveel je precies kan eten is per sporter verschillent, en alleen te ontdekken door het te doen. Bij de meeste mensen geldt; minimaal 2 uur voor het sporten geen maaltijd meer eten. Maar dit is erg persoonlijk. Zo kan mijn vriend makkelijk 4 boterhammen eten en dan direct gaan lopen, en ik 2 crackers, minstens een half uur van tevoren.

Conclusie

Wat bij jou de oplossing is voor de zijsteken is altijd even uitproberen, en een pasklaar antwoord kan ik helaas niet geven. Wellicht kan dit artikel je helpen met uitzoeken wat werkt voor jou, en ondertussen de klachten laten afnemen.

One thought on “Run!: Oorzaken en oplossingen van zijsteken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *