Run!: Hoe vaak train jij?

Er bestaat veel discussie over hoe vaak je als hardloper nu zou moeten trainen. Sommige lopers lopen iedere dag, anderen spreken er schande van en lopen voor de zekerheid een keer per week. Maar, hoe vaak loop jij?

Ik vind het lastig om te bepalen wat goed is. Daarom houd ik mij, voor de zekerheid, aan de algemene regels voor beginners. Nu ben ik geen beginner meer (en daarom wijk ik ook wel eens van die regel af), maar als het gaat om blessures kun je maar beter het zekere voor het onzekere nemen. Om die reden loop ik 3 keer in de week hard, met telkens een rustdag. Maar, zoals ik al zei, wijk ik ook wel eens van die regel af. Het komt namelijk wel eens voor dat ik echt geen rustdag kan nemen, omdat mijn agenda dat gewoon niet toe laat. Dat is dan heel jammer, en dan ga ik gewoon lopen. Dit betekent alleen wel dat ik rekening houd met mijn trainingen, en dat een van die trainingen sowieso lekker rustig gaat. En niet te lang, zodat ik zeker weet dat ik daar niet lang van hoef te herstellen of dat het herstel hier niet echt onder te lijden heeft. 

Welke trainingen ik dan precies doe verschilt een beetje per periode. Momenteel gaat het als volgt: ik doe iedere week een duurloop. Die gaan lekker langzaam, koptelefoontje op en de buurt verkennen. Dan doe ik nog een korte duurloop, die gaan in hetzelfde tempo of net iets sneller en zijn vooral veel korter. Ik kreeg namelijk weer van Runnersweb te horen dat je vooral veel langzame kilometer moet maken, en daar probeer ik mij nu eens aan te houden. De derde training is afwisselend een interval- of tempotraining. Omdat ik mijn 5k-tijd wil aanscherpen loop ik korte, snelle tempoloopjes. Die zijn ongeveer 3,5k lang. De intervaltrainingen varieren heel erg. Soms loop ik intervallen van een minuut, soms van een kilometer. Ik wissel dit een beetje af en doe verder waar ik zin in heb. 

Dus, hoe vaak zou je moeten lopen? Als je het veilig wilt doen loop je 3 keer in de week. Dan is de kans op blessures relatief klein. Heb je overgewicht, klachten of merk je dat de trainingen heel erg zwaar zijn? Begin dan vooral met 2 trainingen in de week, dan weet je zeker dat je goed zit. Je zult minder snel vooruitgang boeken, maar blessurepreventie is nog veel belangrijker. Als je lichaam eenmaal aan het hardlopen is gewend kun je het aantal trainingen wel weer opschroeven. Bovendien, als je net begint met lopen ga je sowieso snel vooruit!

2 thoughts on “Run!: Hoe vaak train jij?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *