Run!: Hoe ik voor de cascaderun train

Jullie weten waarschijnlijk al wel dat ik aan het trainen ben voor de Cascaderun in Hoogeveen. Ik kom van ver, ben momenteel nog steeds vrij ver eigenlijk, maar die 17 april moet ik wel een prestatie gaan leveren. Daarom ben ik al aan het stoeien met trainingsschema's en dergelijke, en ben ik druk bezig met trainen! 

Cascaderun, hoe ga ik opbouwen?

Ik deed een schema voor beginners die begon met 10 keer een minuut hardlopen met telkens een minuut wandelpauze. Het was zelfs zo erg, dat ik dat de eerste training niet volhield. Ik liep dit op een tempo die ik op dat moment goed voelde en bouwde uit tot 8 minuten aan een stuk kunnen hardlopen. Toen kwam het volgende probleem; die minuten opbouwen gaat wel, maar ik loop zo traag. Nu ben ik dus weer een aantal stappen teruggegaan in mijn schema, maar loop ik harder. En dat valt niet mee! Het viel me echt tegen hoeveel zwaarder snel hardlopen is dan traag hardlopen. 

Trainingsschemawissel

Ik wissel vaak van trainingsschema's. Ten eerste omdat ik er halverwege vaak achter kom dat ik bepaalde dingen niet fijn vind, of bepaalde trainingen mis. Ook omdat ik natuurlijk geen nieuweling ben als het om hardlopen gaat, ik heb dat al veel vaker gedaan (maar stopte gewoon steeds weer). Ik heb nu zelf een schema gemaakt, voor een maand. Daarna ga ik weer een nieuwe maken. Als het goed is kan ik dan in tijdens de Cascaderun 8 km lopen in een voor mij acceptabele tijd. Die acceptabele tijd wisselt trouwens ook enorm, dus pin je daar ook maar niet op vast. Wat voor nu een acceptabele tijd is? Alles onder het uur is goed, het liefst onder de 55 minuten. Ik wil echter nog geen echte doelen maken, want ik weet niet wat reeel is en wat ik kan verwachten. 

Mijn training bestond afgelopen keer uit 2 keer 4 minuten hardlopen, en dat bouwt best snel op. Niet te snel natuurlijk, dan zit ik straks met een blessure thuis. Ik ben er klaar voor!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *