Run!: 5x manieren om hardlopen leuker te maken

Dat hardlopen een saaie sport is, is een veelgehoorde opmerking. Dat zullen veel hardlopers kunnen beamen. En ergens kan ik mij die gedachten ook wel voorstellen: je doet steeds dezelfde herhaling, stap na stap. De rondjes in de buurt ken je op een gegeven moment wel, en naarmate je conditie verbetert wordt de uitdaging kleiner.

Hoe maak je hardlopen leuk?

Nou, dat is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. Veel van jullie zijn waarschijnlijk al eens begonnen met hardlopen en vonden het toen hartstikke leuk. Daarna is er misschien een sleur ingekomen, waardoor het minder leuk werd. Ik heb een heel artikel geschreven over hoe je uit een hardloopsleur kunt komen. Vandaag geef ik je 5 tips om hardlopen leuker te maken.

1. De juiste playlist

De playlist die ik luister tijdens het hardlopen, kan mijn run maken of breken. Regelmatig experimenteer ik met andere albums of afspeellijsten en in de meeste gevallen levert dit alleen maar frustratie op. Er zijn echter ook een aantal playlists waar ik heerlijk op kan lopen. Ik kom dan helemaal in een soort trance en geniet van de muziek en het lopen. Wat mij in ieder geval belangrijk is, is dat de muziek vrolijk is een fijne beat heeft. Ook vind ik het fijn als ik een aantal nummers ken, zodat ik die mee kan zingen (of in ieder geval in mijn hoofd).

2. Snelheidswisselingen

Veel mensen lopen af en toe een rondje in ongeveer hetzelfde tempo. Misschien zelfs ook wel de dezelfde afstand. Niks voor mij! Mijn trainingsweek bestaat altijd uit verschillende trainingen met verschillende afstanden. Soms een rustige 3km, soms een 8km-intervaltraining, en een andere keer weer een duurloop. Soms ga ik op pad voor een rustige duurloop, en besluit ik onderweg allerlei versnellingen te doen. Deze versnellingen leiden lekker af, en maken je trainingen net anders dan de andere trainingen. Daarnaast wordt je er ook nog eens beter van.

3. In de auto

De wijk waarin ik woon heb ik op een gegeven moment wel een beetje gezien. Ook de omliggende wijken ken ik zo onderhand wel, en de wijken daaromheen ook wel. Hoewel het vaak heel fijn is dat ik mijn training in de voortuin al kan beginnen (bij wijze van spreken, vergeet de warming-up niet), vind ik het ook wel eens fijn om van omgeving te wisselen. Dan stap ik in de auto, rijdt ik een eindje van huis, en ga daar hardlopen. Dit doe ik meestal wel bij de rustigere trainingen, omdat ik dan meer om mij kan kijken en ik het minder vervelend vind als ik de weg niet meer weet.

4. Een nieuw hardloopschema

Van hardloopschema wisselen: ik doe het regelmatig. Een nieuw schema geeft mij altijd een enorme boost als het gaat om hardlopen. Ik maak mijn schema’s lang niet altijd af, meestal ben ik na een paar weken toe aan een nieuw schema, of een periode zonder schema. Dat maakt ook niet uit, de eerste weken van een nieuw schema ben ik altijd gemotiveerder dan ooit. Hoe fijn is het ook om duidelijk vooruit te gaan en verder te komen? Geen zin in een nieuw schema? Je kunt ook nieuwe trainingen proberen voor meer afwisseling.

5. Loop samen

Eerlijk is eerlijk, ik ben er niet echt een liefhebber van, maar samen hardlopen kan veel gezelliger zijn dan alleen hardlopen. Zoek iemand met ongeveer hetzelfde tempo, of die op de mee wil gaan en ga er samen op uit. Een stuk gezonder dan blijkletsen in de kroeg, en minstens net zo leukm ­čśë

Heb jij nog tips om het hardloper leuker te maken? Laat hieronder dan zeker een reactie achter. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *