Run!: 3 tips om meer uit je standaard rondje hardlopen te halen

Ik vind het persoonlijk heerlijk, een rondje van 5k door het dorp (of stad?), zonder daarbij op snelheid te hoeven letten. Gewoon lekker lopen; koptelefoon op en gaan. Soms doe ik dit ook wel, maar ik weet ook dat ik hier niet sneller van wordt. Dat is op zich geen probleem, ik vind het helemaal niet erg om niet alle trainingen te doen met als doel sneller worden. 'Ontspannen' en 'omdat ik het leuk vind', vind ik prima doelen. Toch kan ik het dan vaak niet laten om een aantal van de volgende tips toe te passen, om het rondje nét wat nuttiger te maken. 

Versnellingen

Wisselen van snelheden is erg vermoeiend. Geloof mij: een simpel rondje van 5k is veel makkelijker dan een intervaltraining van 5k. Nu ga ik echt niet mijn ontspannen loopje inwisselen voor een intervaltraining, maar ik versnel zeker wel. Bijvoorbeeld bij een heuveltje (daarover zo meer), soms aan het eind van iedere kilometer even, maar sowieso aan het eind van de training. De laatste 100, 200 meter versnel ik altijd om het laatste beetje energie er uit te lopen. Zo haal ik toch meer uit mijn training, en voel ik me veel meer voldaan als ik klaar ben. Ik ben gewoon graag moe als ik thuis kom. 

Gewichtsvest

Je moet er van houden, en het 'makkelijke' van een rustige 5k loop haal je hier wel een beetje mee weg, maar voor de variatie is het misschien wel een idee: een gewichtsvest. Toegegeven, ik heb er nog nooit mee gelopen, maar dat is meer vanwege mijn gierige aard dan het feit dat ik het niet wil proberen. Dit vest draag je om je core, en maakt je een stuk zwaarder. Er zijn verschillende gewichten mogelijk šŸ˜‰ Met dit vest doe je dus je gewoonlijke training, maar het dan veel intensiever omdat je meer weegt. Ik zou het dan ook niet (gelijk) bij een intervaltraining doen. 

Heuveltjes

Heuveltjes, ze maken je training pittig. Niet voor niets is heuveltraining een heel zware vorm training, die je niet te vaak moet doen in verband met blessures. Toch probeer ik een klein heuveltje mee te nemen tijdens mijn ontspannen trainingen, omdat je daar net weer andere spieren mee traint. Je traint dezelfde spieren als je die gebruikt bij het sprinten. Ideaal voor de eindspint op wedstrijden dus! Het liefst sprint ik de heuvel op, en wandel (of dribbel) ik naar beneden om daar weer even van bij te komen en door te gaan met mijn rondje. 

Wat doe jij om je training pittiger te maken?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *