16-01-2016

Run!:

Trainen voor een halve marathon

Trainen voor een halve marathon

Regelmatig vragen mensen hoe ik mij voorbereid op een halve marathon. Een hapklaar antwoord dat voor iedereen werkt heb ik niet. Als je toch een heel kort antwoord wilt en het verder zelf uit wilt zoeken kan ik je zeggen: volg je gevoel en leer van je ervaring. Wil je weten hoe ik mij voorbereid op een halve marathon, lees dan verder.



Karakter



De afstand van 21 kilometer heb ik, voor ik deelnam aan een officiële halve marathon, een aantal keer afgelegd. Persoonlijk ben ik van mening dat als je voor een bepaalde afstand wilt traint, je die afstand meermaals moet hebben afgelegd. Als je dan ongeveer eens keer in de twee á drie weken de 21 kilometer loopt, hoef je niet meer apart te trainen voor een halve marathon tijdens een evenement. Toch heb ik regelmatig lopers gesproken die het anders aanpakken. Veel renners vinden dat als je in staat bent om ongeveer 18 kilometer te lopen, je de overige 3 kilometers op karakter loopt. Wat dat betreft klopt het 'volg je gevoel en leer van je ervaring' waarschijnlijk wel. 



Schema



Als je een trainingsschema voor een halve marathon wilt volgen, begin je 12-14 weken van tevoren aan de opbouw. De eerste keer dat ik trainde voor een halve marathon heb ik geen schema gevolgd. Op een gegeven moment liep ik bijna iedere week een afstand van boven de 16 kilometer en vond toen dat ik wel klaar was voor een halve marathon. Ik liep toen drie keer in de week: twee keer ca. 10 kilometer en één keer >16 met de opbouw naar 21.



Training



Die eerste officiële halve marathon was zwaar, zwaarder dan mijn tweede. De tweede keer heb ik het anders aangepakt dan de eerste; ik volgde het schema van mijn Nike+ app, waarbij ik gedurende 12 weken vier tot vijf keer per week liep en erg veel varieerde met de afstanden. Soms maar 3 kilometer op een dag, dan weer 13, dan 6, een dag rust, dan 10 etc. Het vaak lopen zorgde ervoor dat mijn benen wenden aan het veel bezig zijn. Misschien was het daarnaast het aantal deelnemers en de vele toeschouwers langs de kant en de route door mijn eigen stad, waardoor het veel makkelijker ging dan de eerste keer.



Op 20 maart hoop ik mijn derde officiële halve marathon te lopen. Net als de eerste keer, bij de Brettenloop in Amsterdam. Omdat ik rond kerst en jaarwisseling ziek ben geweest, heb ik enige achterstand opgelopen bij het trainen. Met de ervaring van twee eerdere halve marathons in mijn zak, vertrouw ik erop dat het toch goedkomt. Zeker is dat de ervaring weer anders zal zijn dan de eerste en tweede keer. Dat maakt het lopen ook zo leuk!



Ook een halve marathon lopen?



Wil je ook trainen voor een halve marathon? Bekijk dan eens deze schema's. Heb je al eens deelgenomen aan een tien kilometerloop, dan is de stap naar een halve marathon in enkele maanden heel goed te doen. Heb je nog nooit gelopen tijdens een loopevenement, dan is de aanpak weer heel anders. Bij iedere loop adviseer ik: ren nooit te hard tijdens de eerste kilometers.



Groep



Ik ben geen hardloopcoach of -trainer. Dit heb ik enkel vanuit mijn eigen ervaring geschreven. Daarom kunnen aan het bovenstaande geen rechten worden ontleend. Heb je behoefte aan ondersteuning of advies bij het hardlopen, aarzel dan niet om je aan te sluiten bij een loopgroep in jouw buurt, of win advies in bij een hardloopcoach. Zorg dat je blessures voorkomt!



Meer blogs van mij lezen? 



Geïnteresseerd in blogs over eten, het leven in/tussen twee culturen, hardlopen, Amsterdam, Marokko en nog veel meer? Breng dan een bezoekje aan www.japkebeleeft.amsterdam



 



Reacties

Er zijn momenteel geen berichten, grijp je kans om de eerste te worden die een reactie heeft geplaatst!

Plaats zelf een reactie