16-02-2016

Run!:

Mijn ideale trainingsweek

Mijn ideale trainingsweek

Er zijn ongelooflijk veel manieren om een trainingsschema op te stellen, en iedere maker heeft weer andere ideeën over wat goed zou zijn. Waar iedereen het wel over eens is: trainingen moet afwisselend zijn. 



Het is voor veel mensen wel duidelijk dat, wanneer je traint voor een marathon, je je beter kunt focussen op lange afstanden in plaats van sprintjes. Echter, de gemiddelde recreatieve hardloper heeft niet een vaste afstand waarbij hij of zij wedstrijden loopt en heeft dus liever een algemene verdeling dan de focus op een bepaalde afstand. 



Hoe train ik? 



Mijn ideale trainingsweek bestaat uit minimaal 3 echte trainingen. Met echt bedoel ik dan zware trainingen, geen herstelloopjes (die overigens wel belangrijk zijn) of wandelingen om je spieren los te maken. Deze 3 trainingen verdeel ik het liefst over de in mijn ogen belangrijkste trainingen die er zijn:




  • Duurlopen

  • Tempolopen

  • Intervaltrainingen



Het liefst doe ik een keer per week een duurloop. Door duurlopen te doen train ik mij zowel mentaal als fysiek op langere afstanden, kan ik echt lekker kilometers maken en leert mijn lichaam beter gebruik te maken van de vetbranding. 



Tempolopen vind ik misschien nog wel belangrijker, de afstanden zijn dan wat korter, maar je tempo ligt een stuk hoger. Deze trainingen zijn echt goed om je te trainen om op hogere snelheid te kunnen lopen en dat een langere afstand vol te kunnen houden. 



Daarnaast vind ik intervaltrainingen erg belangrijk. Begrijp me niet verkeerd, ik vind ze zelf minder leuk om te doen, maar ik probeer ze wel regelmatig te doen. Dit, omdat ze echt heel goed voor je zijn. Het zijn wel trainingen die erg heftig zijn, en waar je lichaam echt van moet herstellen! Intervaltrainingen zijn trainingen waarbij je hogere snelheden afwisseld met langere snelheden voor herstel. 



Als ik meer dan 3 trainingen per week loop, voeg ik herstellopen toe. Het liefst na de duurloop, omdat die het meest effect op je lichaam. Mijn benen voelen dan ook echt veel beter aan dan wanneer ik geen herstelloop doe. Mijn herstelloopjes zijn ongeveer 3km, en loop ik in zeer, zeer, zeer langzaam tempo. 



1 Reactie

Karlijn
Karlijn op 16-02-2016 om 7:54 Goedemorgen, ik heb je genomineerd voor The Lovely Blogger Award. Het bericht staat op mn blog :) Reageren Like(0)

Plaats zelf een reactie