28-05-2016

Run!:

Mijn haat-liefdeverhouding met intervaltraining

Mijn haat-liefdeverhouding met intervaltraining

Als het gaat om intervaltrainingen heb ik echt een haat-liefdeverhouding. Of eigenlijk, als ik zo over nadenk, heb ik met alle soorten trainingen wel een haat-liefdeverhouding. En toch houdt ik ontzettend van hardlopen? Raar, misschien wel. Ik denk dat het liefde-deel gewoon veel groter is. 



Intervaltraining in het kort



Denk jij bij het lezen van de titel; "wat zijn intervaltrainingen?". Ik leg het je even uit: intervaltrainingen zijn trainingen waarbij je korte stukjes op hoog tempo afwisseld met stukjes wandelen of dribbelen. Dit, om bij te komen van de snelle stukken en je voor te bereiden op het volgende snelle stuk. Dat bijkomen lukt trouwens alleen de eerste paar keer, daarna ben je te moe om echt bij te komen, en is het meer: niet meer buiten adem worden. Maar ja: dat is meer een kwestie van ervaren.



Haat-liefdeverhouding



Waarom ik een haat-liefdeverhouding met intervaltrainingen heb? Dat ga ik je uitleggen. Het haat deel begint al voordat ik van huis vertrek. Ik weet dat ik het zwaar ga krijgen, dat ik constant op mijn telefoon moet kijken om de minuten bij te houden, dat ik moe ga worden (echt moe), dat ik ga puffen, steunen, piepen en klagen. Dat ik ga zweren nooit meer te intervallen. Als je het zo leest, is het een ramp. Maar er zijn ook hele fijne dingen aan intervaltrainingen. Ten eerste de momenten dat je mag gaan wandelen, heerlijk. Na het hardlopen (ook al is het maar 3 minuten, je gaat heel snel), vind ik wandelen het fijnste gevoel dat er is. Dat mag dan een paar keer. Daarnaast het feit dat je echt hard kan lopen, heerlijk! Dat je vliegt over de weg (de het eerste deel dan, he), geweldig! Maar ook vooral de lichamelijke voordelen spelen een rol in de liefde. Je wordt sneller van intervallen, je wordt sterker en je leert jezelf een hoger tempo aan. Daarnaast train je met intervaltraining de eindsprint op wedstrijden. Je leest het al: er zijn heel veel nadelen aan intervaltrainingen, maar ook ontzettend veel voordelen. Bovendien leveren intervaltraining een heel goed en voldaan gevoel op, en je bent er een stuk minder kwijt mee kwijt dat bij een duurloop. Zo erg is die intervaltraining dus niet.



Nog een kleine 5 maanden en dan sta ik aan de start van de marathon. 11 Juni sta ik aan de start van de halve marathon in Zwolle. Een goede reden voor mij dus om lekker te gaan intervallen. Toch interval ik de komende weken niet zoveel als ik zou willen, daar kom ik gewoon echt dagen voor tekort. En die halve marathon is er al bijna, zeker als je een week rustiger aan wilt doen om uitgerust aan de start te verschijnen. Sterker nog, vandaag is de laatste lange duurloop voor de halve marathon. Als het goed is loop ik vandaag 18k, maar dat zullen jullie snel genoeg op instagram (tessa_ijmker) zien. 



Reacties

Er zijn momenteel geen berichten, grijp je kans om de eerste te worden die een reactie heeft geplaatst!

Plaats zelf een reactie