24-05-2017

Run!:

Lopen met een pacebandje: wat zijn de voor- en nadelen?

Lopen met een pacebandje: wat zijn de voor- en nadelen?

Afgelopen zaterdag deed ik iets dat ik nog nooit eerder heb gedaan: ik liep de hardloopwedstrijd met een pacebandje. Of het bevalt, en waarom je die (misschien juist niet) moet gebruiken lees je in deze blog.



Hardlopen met een pacebandje



Allereerst: wat is een pacebandje? Eigenlijk is het heel simpel. Wanneer je gaat hardlopen spreek je van snelheden, bijvoorbeeld 10 km/h. Echter, nog vaker wordt er gesproken over een pace. Dat is hoe lang je over een kilometer doet, in het voorbeeld van 10 km/h is dat 6'00". Je doet 6 minuten over een kilometer. Een pacebandje is een bandje om je pols waarop staat hoe lang je over de wedstrijd gaat/wilt doen. Daarbij staat dan ook wanneer je een bepaald kilometerpunt moet bereiken om je doel te behalen. Ik liep zaterdag tijdens de 10 wedstrijd met het doel om rond het uur en vijf minuten uit te komen. Ik maakt een pacebandje die daarbij hoorde en ik wist tijdens de wedstrijd dus precies of ik op schema liep. Er stond op: het 1k-punt moet ik na 6'31" bereiken, het 2k-punt om 13 minuut 2, enzovoort. Zo'n pacebandje kun je zelf maken, maar je kunt ook je tijd invoeren in de generator van Runner's World, dan komt daar een kant-en-klaar bandje uit dat je alleen maar hoeft te printen. Wel zo makkelijk.



Pacebandje: de voordelen



Afgelopen zaterdag liep ik dus met zo'n bandje de wedstrijd, en ik vond het zo'n goede uitvinding dat ik besloot er een blogje over te schrijven. Het bandje gaf mij tijdens de wedstrijd namelijk heel veel steun en vertrouwen. Ik vind het lastig om tijdens een run of wedstrijd in te schatten hoe lang ik over de hele afstand ga doen, als ik wel op een bepaald moment mijn tijd weet. Misschien dat ik daar ooit beter in wordt, maar die hoop heb ik al een beetje opgegeven. Om die reden is een pacebandje voor mij dus heel geschikt, want dan kan ik gelijk zien of ik op schema loop of een tandje bij moet zetten. Niet alleen dat, je kunt ook gelijk zien hoeveel je afwijkt en of je sneller of langzamer bent dan gepland.



De paceband is niet alleen geschikt om te kijken of je ongeveer op de geplande tijd aankomt, het is ook heel handig voor mensen die een bepaalde tijd willen lopen. Het bandje geeft precies aan welke pace je aan moet houden en biedt elke kilometer de mogelijkheid om je snelheid te controleren. Zo weet je dus meteen of je wel snel genoeg loopt, of misschien wel veel te snel. Super handig idee dus, zo'n bandje om je pols. Kort gezegd heeft een pacebandje de volgende voordelen:




  • Je weet hoe lang je over de wedstrijd gaat doen

  • Je weet of je de goede snelheid loopt

  • Een pacebandje kan houvast bieden tijdens de wedstrijd

  • Een pacebandje geeft moed om de snelheid vast te houden, doordat je tussentijds al resultaten ziet. 

  • Een pacebandje kan erg veel vertrouwen geven als blijkt dat je goed volgens schema loopt



Pacebandje: de nadelen



Alleen maar ideaal is een pacebandje natuurlijk niet. Zo kun je eigenlijk maar een eindtijd opgeven, anders wordt je bandje zo breed. Bovendien hoor ik ook veel mensen over het feit dat een bandje heel vervelend zit tijdens het rennen. Zelf heb ik er helemaal niks van gevoeld hoor, maar dat is natuurlijk voor iedereen anders. Een ander nadeel staat recht tegenover het laatstgenoemde voordeel: als je merkt dat je je goed niet gaat halen kan dat enorm demotiverend werken, waardoor je misschien minder je best doet dan wanneer je het bandje niet om had gehad. 



Ik vond het in ieder geval een fantastische uitvinding, zo'n bandje. Het maakte dat ik de volste vertrouwen kreeg in een goede eindtijd en dat zorgde ervoor dat ik niet hoefde in te leveren op snelheid. Ik had een voorsprong op mijn tijd, waardoor ik het mij kon permitteren tijdens een heftige heuvel een klein stukje te wandelen. Als ik dat bandje niet had gehad, had ik dat niet gedaan, en was ik mezelf zeker weten tegen gekomen. Ik denk niet dat ik dan ook de tijd kon lopen die ik nu liep. Ook zorgde het bandje ervoor dat ik verder in het parcours helemaal niet wilde wandelen, omdat ik zag dat het zo goed ging. Dat wilde ik niet weggooien en gaf mij juist meer motivatie om te knallen. 



Dat bandje is een goede uitvinding voor mij. Gebruik jij het ook? 



2 Reacties

Manda
Manda op 28-05-2017 om 20:12 Ik had er nog nooit van gehoord. Hoe maak je zo'n bandje, lijkt me wel makkelijk. Iets meer druk om harder te lopen. Reageren Like(0)
Tessa
Tessa op 29-05-2017 om 12:59 Runner's World heeft een generator, daar geef je de te lopen afstand en de te lopen tijd op. Daarnaast kun je aangeven of je snel wilt starten, langzaam wilt starten of een vlakke race wilt lopen. Like(0)
Renata
Renata op 27-05-2017 om 13:10 Interessante info. Ik train samen met personal trainer voor marathon NY (www.running2newyork.com). Ik heb moeite met tempo vasthouden en loop onregelmatig. Ik jouw tip bespreken. Dank je wel! Reageren Like(0)

Plaats zelf een reactie