08-10-2016

Run!:

Het viaduct als improvisatie

Zoals jullie weten ben ik aan het trainen voor de Zevenheuvelenloop. Dit doe ik deels met een kant-en-klaar schema, en deels met mijn eigen ideeën en meningen. Vooral bij het laatste deel gebruik ik de viaduct, als improvisatie voor de heuvels.



Officieel bestaat het schema dat ik volg uit 4 trainingen. Vier zware trainingen, en 2 makkelijke trainingen. Nu kan ik geen 4 keer per week trainen, en dus heb ik alle zwaren trainingen er uit gekozen. Er staan iedere week dus 2 trainingen ‘vast’, die ga ik in ieder geval lopen. Pittige trainingen, waarvan 1 keer per week een lange duurloop en die andere training is afgewisseld een tempoloop en een intervaltraining. Allemaal van rond de 10k, best pittig. 



De derde training, als ik die kan lopen, vul ik zelf in. Dat kan een ontspannen rondje zijn, gewoon omdat ik daar zin in heb. Maar dat kan ook een snelle intervaltraining zijn, in verband met tijdgebrek. Liever nog maak ik daar een heuveltraining van, met die viaduct dus. Ik moet mezelf toch echt hoogteverschil gaan aanleren, mar dat valt nog niet mee. 



De viaduct is ongeveer 7km bij mijn huis vandaan. Geen afstand voor mij om hardlopend af te leggen, want dan ben ik al 14k aan het lopen, exclusief het heen en weer rennen op de viaduct. Dat red ik niet. Daarom pak ik de fiets, of nog fijner: de auto. 



Wat ik doe, tijdens die trainingen? Eigenlijk is het heel simpel. Ik begin met de warming-up, dat bestaat eerst uit naar boven en naar beneden wandelen. Daarna jog ik een klein stukje op een vlak stuk en dan begint mijn echte training.



Mijn echte training is het naar boven en naar beneden rennen. Hoe lang ik dit doe hangt van veel factoren af, maar de belangrijksten zijn toch wel de beschikbare tijd, de tijd die ik vorige keer heb gelopen en de snelheid. Hierin probeer ik ook wat te variëren. Nu doe ik niet zo vaak heuveltrainingen als ik eigenlijk zou willen, dus ik kan ook niet zo vaak variëren als ik eigenlijk zou willen, maar er zijn veel dingen mogelijk. 



Zo liep de vorige keer 45 minuten op rustig tempo omhoog en naar beneden. Even wennen aan het klimmen en dalen tijdens het lopen. Volgende keer wil ik op hoog tempo omhoog, en op laag tempo omlaag. Dan is mijn herstelperiode wel langer dan mijn intensieve stukken, maar dat is niet zo erg. Ik wil ik ook nog een training doen waarbij ik zowel omhoog als naar beneden op tempo loop, of zelfs sprintjes trek omhoog. Je ziet, er zijn nog allemaal trainingen die ik wil doen met die viaduct. Enige bezwaar voor mij is dat, ook al is het uitzicht prachtig, je ziet wel steeds hetzelfde. En ik moet er met de auto naartoe rijden, ook niet handig voor een snelle training. 



Doe jij ook aan heuveltraining? En train jij ook anders voor een wedstrijd als de Zevenheuvelenloop?



1 Reactie

Japke
Japke op 09-10-2016 om 0:01 Wat leuk dat je de zeven heuvelenloop gaat doen! Die is 15 kilometer dacht ik, toch? Ik ben me aan het voorbereiden op de TCS Amsterdam Marathon waar ik de halve marathon ga lopen. Als ik voor een heuvelloop zou trainen zou ik inderdaad ook een plek zoeken waar ik trapje-op-trapje-af kan gaan. Voor mij is zo'n plek nog geen kilometer van mijn huis af, maar de zeven heuvelenloop is voor mij weer wat te ver om aan mee te doen. Ik wens je alvast veel succes! Reageren Like(0)
Tessa
Tessa op 10-10-2016 om 9:57 Het is voor mij nog niet zeker of ik mee ga doen, maar ik train in ieder geval alsof ik wel mee doe. Een goede stok achter de deur om meer kilometers te maken, en de heuvels (of viaducten) in mijn schema integreren is sowieso ontzettend goed voor je. Wat leuk dat je daar de halve loopt zeg! Heb je een streeftijd? Like(0)

Plaats zelf een reactie