13-01-2017

Run!:

Getting back on track; kom terug in je ritme

Getting back on track; kom terug in je ritme

Als hardloper zit hardlopen in je bloed. Je ziet elke hardloper op straat, denkt in hardlooproutes en herstelmaaltijden. Toch is het niet ondenkbaar dat jouw hardloop-pad wat hobbels kent. Loop je even niet meer? Of heb je een dip? Met deze tips kom jij back on track.



1. Een nieuw paar schoenen



Vrouwen zijn hier iets gevoeliger voor dan mannen wellicht, maar als vrouw denk ik gelijk aan een nieuw paar schoenen. Het liefst nog in een andere kleur dan je al hebt, omdat je dan ook gelijk een goede reden om de rest van de outfit nog even te shoppen. Werkt dit voor mannen ook? Zouden alle mannelijke lezers dit willen laten weten, nieuwsgierig aagje aanwezig :)



2. Een nieuw doel



Een nieuw doel om naartoe te werken kan ook ontzettend motiverend werken. Dus schrijf je vooral in voor een leuke evenement, dat kan je trainingen echt een flinke boost geven en voor veel trainingsplezier zorgen. Kies je doel werk nauwkeurig: als je de moed niet kan vinden om 5k te lopen is een marathon wellicht geen goed idee.



3. Doelloos en korte trainingen



Hoewel een nieuw doel heel verfrissend kan zijn, is het misschien ook wel heel prettig om de druk even los te laten. Bijvoorbeeld door even geen doel te hebben, geen druk op de ketel en korte trainingen om weer lekker in je ritme te komen. Dat wil niet zeggen dat bovenstaande tip niet werkt: iedereen is anders en zal andere dingen nodig hebben. Ik schreef een artikel met trainingen die maximaal 5 minuten of maximaal 15 minuten duren. Oorspronkelijk geschreven voor lopers met weinig tijd om te trainen, maar wellicht is het ook iets voor jou.



4. Varieer met trainingen



Een van de voordelen van hardlopen is dat je ontzettend kunt varieren met hardlooptrainingen. Er zijn grofweg 9 verschillende soorten hardlooptrainingen, maar ook in die trainingen zijn weer veel onderscheidingen te maken. Zo is een intervaltraining met wisselende kilometers heel anders dan een intervaltraining waarbij je per minuut van tempo wisselt.



5. varieer in omgeving



Net zoals nieuwe schoenen en een nieuw doel heel motiverend kunnen werken, zorgt lopen in een andere omgeving zorgen voor net een andere prikkel die je motivatie weer kan aanwakkeren. Dit hoeft niet per se ver weg, maar een keer in het bos lopen als je altijd op het asfalt in de stad loopt kan ontzettend leuk zijn.



6. nieuwe playlist



Loop je vaak met muziek op? Wellicht ben je even klaar met de nummers die je altijd luistert en ben je toe aan iets nieuws? Spotify kent ontzettend fijne playlists, maar ik schreef zelf er ook al eens een artikel over.



7. samen lopen is veel gezelliger



Terug in je ritme komen kun je natuurlijk heel goed alleen doen. Je kunt het ook ontzettend goed met een loopmaatje doen. Je kunt elkaar motiveren, stimuleren maar vooral ook gezelschap houden. Een loopmaatje vinden is helemaal niet moeilijk, op Facebook is een groep waar allemaal mensen zitten die opzoek zijn om iemand om samen mee te trainen.



8. runningstreak



Tot slot mijn laatste tip: waar het bij sommige mensen ontzettend goed kan werken om even gas terug te nemen om weer in je ritme te komen, kan het voor anderen (waaronder voor mij) ook heel goed werken om je er weer helemaal in te storten. Ik doe dat meestal door een schema, dat motiveert mij ontzettend om vaker de deur uit te gaan, maar ook om fatsoenlijke trainingen te doen. Zonder doel kan ik na 5 minuten weer binnen staan als het niet lukt. Met een schema niet. Maar goed, daar wilde ik het niet over hebben. Voor mensen die net als ik meer uitdaging nodig hebben om in het ritme te komen kan het heel fijn zijn om aan een runningstreak te beginnen. Dat betekent dat je een bepaalde tijd elke dag gaat (hard)lopen. Dit kan blessuregevoelig zijn, dus voor de echte beginners is het niet geschikt, maar voor de gevorderden kan dit een periode prima. Wellicht werkt het!




Wat werkt voor jou om weer in het ritme te komen? 




Reacties

Er zijn momenteel geen berichten, grijp je kans om de eerste te worden die een reactie heeft geplaatst!

Plaats zelf een reactie