17-04-2017

Run!:

De 10 meest voedzame ontbijtjes voor het hardlopen

De 10 meest voedzame ontbijtjes voor het hardlopen

Hardlopen is leuk en bovendien is het ook gezond voor je. Om een lekker stuk te gaan hardlopen, moet je wel genoeg energie hebben. Je tank moet vol zijn, wil je het goed vol kunnen houden. Kies daarom voor de juiste voeding! De start van de dag moet onder meer genoeg koolhydraten bevatten. Zo blijft jouw energiemotor op peil en kan je er volle bak tegenaan. Kortom: kies een voedzaak ontbijtje voor je gaat hardlopen.



Maar wat kan je dan het beste eten voordat je gaat hardlopen? Goede vraag, maar wij hebben nog betere antwoorden:



Om te beginnen is het belangrijk om zo’n 2 a 3 uur van tevoren te eten. Plan jouw ontbijt niet te kort op het hardlopen, omdat je er dan last van kan krijgen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.



Havermout



Op dit moment is een van de populaire sportontbijtjes. Je kan dit in allerlei combinaties eten. Bijvoorbeeld met amandelmelk en wat bevroren fruit erin. Het is ook nog eens zeer voordelig!



Speltcrackers



Heerlijk met een eitje erop of een plakje kipfilet. Waar het op neerkomt, is dat speltcrackers de voedzame vervangers zijn voor brood. Een eitje zorgt voor de eiwitten en een plakje kipfilet vult dit nog eens aan.



Magere yoghurt of kwark



Verrukkelijk! Voeg hier granola aan toe. Dit is een luchtig soort cruesli. Dit is het ontbijt wanneer je op zoek naar een korte sugar rush. Let op dat je hierna weer een dip krijgt. Maar voor een tijdelijk verhoogde suikerspiegel is dit jouw ontbijt.



Pannenkoeken



Probeer wel pannenkoeken van havermout te maken. Dit is bijzonder smakelijk wanneer je het combineert met een rood stuk fruit of een aantal blauwe bessen. Bij voorkeur rood fruit, omdat dit de juiste suikers bevat.



Bananenbrood



Het lijkt in eerste instantie wel een soort cake, maar het is dan wel de gezonde versie van een cake. Wat je zou kunnen toevoegen is bijvoorbeeld jam. Dit zorgt ervoor dat de cake luchtig en smakelijk wordt.



Omelet



Natuurlijk, deze klassieker mag niet ontbreken. Denk aan goed gevulde omelet met kleine stukjes paprika, prei, mais, champignons en ga zo maar door. Het zal je lang het gevoel van verzadiging geven.



Bruin brood



En dan meer een lekker laagje hagelslag. Het is zelfs zo dat er marathonlopers en topsporters zijn die er bij zweren. Snelle suikers, veel energie en een heerlijk verzadigd gevoel. Je bent klaar om te gaan!



Shake



En dan een groenten of fruit shake. Je hebt hier volledige vrijheid mee. Je kan de groenten en fruitsoorten zelfs bepalen. Uiteindelijk is dit ‘gewoon’ kiezen voor een combinatie die je zelf het lekkerst vindt.



Muesli



Kies dan voor zelfgemaakte mueslirepen. Dit is heel eenvoudig om te maken. Zo krijg veel vezels binnen en kan je bijvoorbeeld ook noten toevoegen voor de nodige eiwitten. Hier nog een rits voedzame producten die je ook kan toevoegen: kokos, chiazaad, lijnzaad, goijbessen, moerbeien en ga maar door. Probeer zelf eens te variëren.



Dit artikel is geschreven door Nick Keijzer, fulltime tekstschrijver voor Klik Proces en Slotenmaker Amsterdam.



 



Reacties

Er zijn momenteel geen berichten, grijp je kans om de eerste te worden die een reactie heeft geplaatst!

Plaats zelf een reactie