15-10-2016

Run!:

5 trainingen die minder dan 15 minuten duren

5 trainingen die minder dan 15 minuten duren

Hardlooptrainingen, er gaat soms veel tijd in zitten. In de volgende trainingen is dat niet het geval, die duren namelijk niet langer dan 15 minuten. Ben je nieuwsgierig geworden? Top, lees dan vooral verder. 



Waarom dit artikel?



Eigenlijk is het heel simpel; veel mensen vinden het lastig tijd te maken voor hun trainingen en in veel gevallen lukt het dan ook niet. Dit ligt niet altijd aan de te besteden tijd, maar soms ook aan feit dat ze denken in een kwartier niets meer te kunnen bereiken. Met dit artikel wil ik jullie helpen, en daarom geef ik jullie 5 effectieve trainingen die minder dan 15 minuten duren.



8x1 interval



Zoals jullie weten is de 10 keer een minuut intervaltraining mijn favoriet. Geen idee waarom, want ik bak er niets van en 10 vind ik echt te vaak (meestal stop ik na 8). Nu ga je 10 herhalingen ook niet redden binnen een kwartier, maar 8 herhalingen kan net. Ren zo hard als je een minuut kan volhouden en neem dan een minuutje rust. Beginners wandelen, de meer gevorderden kunnen rustig dribbelen. Zorg dat je 8 keer gerend hebt, en 7 keer gewandeld en je bent alweer klaar. Moe, maar ook zeker voldaan.



Zo snel als je kan



Een kwartier is een mooie tijd om je tempoloop even wat vlotter te maken dan je bent gewend. Deze training is leuk als je vaker tijdgebrek hebt of wanneer je een kwartier gewoon een fijne tijd vind om met een training bezig te zijn. Er zit namelijk een wedstrijdelement in, tegen jezelf. Loop 15 minuten zo hard als je kan. Probeer zoveel mogelijk meters te maken in de minuten die je hebt en push jezelf goed. Onthoud of noteer hoe ver je gekomen bent en probeer dat een volgende keer in te halen. Probeer steeds verder en verder te komen. Je kan trouwens ook een wedstrijdje doen tegen iemand anders. Kijk dan gewoon wie het verste komt in die 15 minuten.



3 stappen-intervaltraining



Een van de beste manieren om in korte tijd veel te bereiken voor je lichaam is, in mijn ogen, intervaltraining. Door hoge snelheden te halen push je je benen en longen goed. Om die reden geef ik jullie weer inspiratie voor een intervaltraining. De 3 stappen interval. De eerste stap is dribbelen of wandelen, afhankelijk van je getraindheid. De tweede stap is flink doorlopen en de derde stap is sprinten. De eerste 2 stappen duren 25 seconden, stap 3 ‘maar’ 10. De bedoeling is dan ook dat je eerst 25 seconden wandelt, daarna 25 seconden in hoog tempo doorloopt en daarna 10 seconden sprint. Zo ga je door tot je de 15 minuten hebt aangetikt. Veel plezier!



Steeds een beetje sneller



Wat ook leuk is, is het kwartier opdelen in 15 losse minuten. Je begint relatief rustig, maar iedere kilometer probeer je sneller af te leggen dan de vorige. Wees niet te lief voor jezelf, de training mag best zwaar zijn en de laatste minuten ook best hard!



Fartlek



Fartlek is een training waarbij je je op dat moment beslist wat je gaat doen. Een sprintje hier, een stukje wandelen daar, wat vlotter zus, wat rustiger zo. Net wat je wilt en wat goed voelt. Je bent maar een kwartiertje bezig, dus zorg er wel voor dat je jezelf goed uitdaagd tijdens de training. Ben je bang dat je te soft zult zijn? Vraag dan of er iemand meeloopt, of meefietst, die je gaat vertellen wat je moet doen. Meestal is een ander strenger voor je dan dat je zelf zou zijn.



Welke training vind jij het leukst? 



Reacties

Er zijn momenteel geen berichten, grijp je kans om de eerste te worden die een reactie heeft geplaatst!

Plaats zelf een reactie