16-08-2016

Run!:

5 trainingen die maximaal 5 minuten duren

5 trainingen die maximaal 5 minuten duren

In de tijd waarin iedereen druk is, staat sporten niet altijd op de eerste plaats. Maar, weinig tijd betekent niet dat je niet kunt trainen. Ik deel vandaag 5 trainingen die minder dan 5 minuten per training kosten. Geen tijd is geen excuus!



Snelheid is the key



Natuurlijk kun je een duurloop doen, maar een duurloop van 5 minuten is niet heel effectief. Begrijp me niet verkeerd, iedere vorm van beweging is beter dan geen beweging. Heb jij zin in die 5-minuut durende duurloop, doe het dan vooral! Hardlopen hoeft niet alleen maar 100% effectief te zijn, het gaat natuurlijk voornamelijk om de lol die je in het lopen hebt. Voor mij is het heel simpel: heb ik geen zin in een lange training, dan doe ik dat niet. Heb ik maar een half uur tijd, dan gebruik ik dat halve uur. Wil ik intervallen, dan doe ik dat. Kortom: plezier staat voorop. 



Maar, wil je die 5 minuten wel zo effectief mogelijk gebruiken, dat kan ik aanraden een van de volgende trainingen te doen. Dan zet je je spieren namelijk echt flink aan het werk! En inderdaad, dat betekent voornamelijk snelheid maken. Dat is namelijk dé manier om binnen korte tijd helemaal kapot te gaan. 



Training 1 - Trek die sprint! 



Oke, deze training wordt zwaar, dat kan ik je alvast beloven. Respect als je de 5 minuten vol krijgt. Bij deze training is het namelijk de bedoeling dat je sprintjes trekt van 10 seconden, en die afwisseld met 10 seconden rust (wandelen). 10 seconden klinkt niet lang, maar realiseer je dat je ook maar een heel korte tijd krijgt om te herstellen. Het is dus wel echt een pittige training om te doen. Als je de 5 minuten helemaal vol kunt maken heb je 15 sprintjes getrokken, en dat is veel. In het kader van het herstel is het een beter idee om de laatste minuut niet aan sprinten te besteden, maar aan uitlopen. Dat laat ik echter helemaal aan jou over, en is ook afhankelijk van het feit of je echt maar 5 minute nte besteden hebt, of dat je er nog wel een paar aan vast kunt plakken. 



Training 2 - Fartlek



Ken je fartlek al? Dat is een soort intervaltraining waarbij je zelf kiest wat je gaat doen. Klinkt vaag, maar als je op deze oranje zin klikt leg ik het je uit.  Het is wel zo: bij een fartlek van een half uur, maak je vaak wel genoeg snelle kilometers. Persoonlijk heb ik de neiging bij fartlek heel lief voor mezelf te zijn, en loop ik dus best een groot deel van de training. Als ik een farlek van 5 minuten zou doen, maak ik dus maar weinig snelle meters. Als jij die neiging ook hebt, kun je beter niet voor deze trainingsvorm gaan. Een compromis kan zijn dat je iemand anders meeneemt die de training voor je beslist. 



Training 3 - De heuveltraining



Heb jij een snelweg of een dijk in de buurt? Dan heb je mazzel! Deze training van 5 minuten is namelijk een heuveltraining; een goede manier om je spieren een opdonder te geven en echt aan je kracht te werken. Moet ik er wel even bij zeggen dat je spieren warm moeten zijn voor je begint. Je kunt dus niet de hele 5 minuten besteden aan het zware gedeelte, of je moet toch een paar minuten extra kunnen regelen. Bij heuveltraining is het de bedoeling dat je zo hard mogelijk naar boven rent. Wees niet bang, je mag echt heel moe zijn als je boven aangekomen bent. Naar beneden wandel, of dribbel je, afhankelijk van je wensen en conditie. 



Training 4 - Het 3-stappenplan



Deze training is een leuke intervaltraining, waarbij je verschillende snelheden met elkaar afwisseld. Het is wel een goed idee deze training op een lange, rechte weg te doen met weinig verkeer. Van opletten zal namelijk weinig terecht komen. Wat je gaat doen? Je wandelt 10 seconden, en gaat dan 10 seconden versnellen. Je versnelt dan naar een tempo dat al aardig hard aanvoelt. Na die 10 seconden ben je er nog niet: je gaat nog 10 seconden sprinten. Na de sprint begin je weer opnieuw, en mag je dus 10 seconden wandelen om bij te komen. Mocht je de 5 minuten vol krijgen (held!), dan heb je dus 10 keer deze serie van 3x10 seconden afgelegd. Knap hoor, je hebt je rust verdiend!



Training 5 - Zo hard als je kan!



Deze training vind ik persoonlijk heel leuk om te doen, en is heel geschikt als je maar weinig tijd hebt! Zet je horloge of app aan en laat hem bijhouden hoe je ver je bent. Het is namelijk de bedoeling dat je in 5 minuten zoveel mogelijk meters maakt. Loop zo hard als je kan, als je die snelheid maar 5 minuten volhoud. Verstand op nul, blik op oneindig. Dat is de truc. Vergeet vooral niet bij te houden hoever je gekomen bent (en laat het in een reactie achter), want dan kun je er een wedstrijd voor jezelf mee maken: misschien kun je de volgende keer nog wel sneller! Of loop tegen iemand anders: het wedstrijdelement zorgt er vaak voor dat je nog meer kunt geven dan je denkt. 



Heb jij wel eens weinig tijd om te trainen? Ik ben benieuwd wat je van deze trainingen vind, en of je ze zelf ook eens gaat proberen. Laat vooral een reactie achter, dat vind ik leuk!



Reacties

Er zijn momenteel geen berichten, grijp je kans om de eerste te worden die een reactie heeft geplaatst!

Plaats zelf een reactie