30-12-2016

Run!:

5 stappenplan: zo houd je het hardlopen wél vol

5 stappenplan: zo houd je het hardlopen wél vol

Plannen maken is zo makkelijk, en gezonder leven is vaak een van die plannen. Het uitvoeren, dat is alweer wat lastiger en volhouden.. bijna onmogelijk. Maar ik ga je helpen, want het hardlopen volhouden is helemaal niet zo moeilijk! Met deze 5 stappen houd ook jij het vol en word lopen een lifestyle in plaats van een voornemen.



1. 3 weken tot een gewoonte



Het schijnt dat het ongeveer 3 weken duurt voor nieuw gedrag een gewoonte wordt. Persoonlijk denk ik dat het iets langer duurt, en dat je daarom zeker de eerste weken bewust bezig moet zijn met je planning. Pak daarom je agenda, kies iedere week 3 vrije momenten van minimaal 45 minuten. In die tijd kun je trainen en douchen, meer heb je de eerste weken niet nodig. Daarna is het helemaal aan jou of je verder wilt trainen. Doe dit dus in ieder geval voor de eerste 3 weken, maar liever langer. Beter nog kies je je momenten voor de komende 8-10 weken; waarom, dat lees je bij punt 2.



2. Een goed schema is het halve werk



Oke, dus in je agenda staat voor de komende weken “hardlopen” geschreven. Tof! Neem je trainingen dan ook serieus, hardlooptijd is hardlooptijd. Het is gewoon een afspraak, maar dan met jezelf. Dan ben je nu uitgekomen bij stap 2: een goed schema zoeken. Als je even googlet vind je tal van schema’s die je in 8 tot 12 weken van een minuut naar 5k gaan helpen. Kies er een die bij je past en die goed aansluit op je conditie. Lees hier 



3. Maak een doelenboek



Of doelenlijstje, maar doelenboek klinkt leuker :) Niets is motiverender dan doelen behalen, en daarom is het fijn om even stil te staan bij de dingen die je wilt bereiken. Mijn tip is wel om geen mooie tijden of strakke pr’s als doel te hebben, maar bepaalde afstanden of doelen die haalbaarder zijn. Hang ze ergens op waar je vaak langs loopt en streep ze lekker af als ze behaald zijn.



4. Plan het jaar vol



Evenementen zijn een fijne stok achter de deur en zorgen ervoor dat je makkelijker naar buiten stapt voor je training. Zeker als je samen met andere mensen loopt werkt het heel motiverend! Op een website als www.hardloopkalender.nl vind je de evenementen die georganiseerd gaan worden, zoek een paar leuke uit en schrijf je in. Zet ze in de agenda, maak eventueel een trainingsplan dat je afstemt op die specifieke wedstrijd en koop een leuke top die je die dag wilt gaan dragen. De fijnste frequentie is voor iedereen anders, maar ik denk dat iedere 2 maanden een wedstrijd zorgt voor voldoende tijd voor herstel tussendoor en genoeg tijd om vooruitgang te boeken, zeker aan het begin van je loop carrière.



5. Maak een wedstrijdlogboek



Ik schreef er al eens een blog over: het wedstrijdlogboek. Dit boekje kun je leuk zelf maken. Hierin staat aan welke evenementen je hebt meegedaan, welke tijd en afstand je gelopen hebt en wat je er verder over kwijt wilt. Daarnaast zijn er pagina’s waarop je pr’s kwijt kunt, en je dus altijd kunt zien wat je pr op een specifieke afstand is en hoe lang deze al overeind staat. De blog over het wedstrijdlogboek vind je hier.



Met deze tips moet het helemaal goedkomen, en blijf jij gewoon lopen! Als je daarnaast ook nog eens mijn blog blijft volgen moet het helemaal goedkomen, dan doen we het gewoon samen :) Wil je meer tips? Ik schreef ook een blog met 5 tips voor beginners.



4 Reacties

op 04-01-2017 om 18:12 Reageren Like(0)
Mari Durieux
Mari Durieux op 03-01-2017 om 13:00 Vergeet niet dat hardlopen pas echt wordt als je het een beetje ontspannen kunt doen. Dat duurt een paar maanden, daarna gaat het pas echt heel erg leuk worden Reageren Like(0)
Tessa
Tessa op 04-01-2017 om 18:10 Mooi aanvulling, bedankt! Like(0)
Cynthia van eentheelepelgeluk.nl
Cynthia van eentheelepelgeluk.nl op 30-12-2016 om 13:12 Goede motivatie tips. Wat mij hielp en helpt is korte rondes maken. Zodat je van tevoren weet dat je over een half uurtje alweer thuis bent! Dan stap je veel gemakkelijker de deur weer uit! Reageren Like(0)
Ilse van kreanimo
Ilse van kreanimo op 30-12-2016 om 12:08 Ja, een gewoonte dat helpt wel. Wedstrijden zou ik nooit willen doen, dus ik denk niet dat dit bij mij zou helpen. Het jaar volplannen is ook niet mogelijk hier in huis. Mijn man moet vaak onverwacht weg en met drie kleine kinderen is dat dus nogal moeilijk. Reageren Like(0)

Plaats zelf een reactie