19-03-2016

Run!:

4 weken tot de cascaderun. Stress!

4 weken tot de cascaderun. Stress!

Ik train al weken lekker door. Ik doe pittige trainingen en boek ook echt vooruitgang. Toch heb ik nog een lange weg te gaan voor ik goed genoeg voorbereid ben op de cascaderun. Toch, drong mij gisteren ineens door, sta ik over 4 weken al aan de start.



Paniek! Want ook al heb ik de afgelopen maanden goed getraind, en ben ik verder dan ik dacht te zijn rond deze tijd, ik ben er helemaal nog niet klaar voor. Mijn tempo ligt nog niet hoog genoeg, en ik kan mijn tempo nog niet lang genoeg aanhouden. En wat kan ik in de komende 4 weken nog bereiken als het gaat om hardlopen? Wat kun je in 4 weken nu nog echt doen. Misschien genoeg, maar ik kan sowieso niet zoveel beter worden dan ik in de afgelopen maanden ben geworden, terwijl ik mijn doelen maar bijstel en bijstel. Niet goed.



Afgelopen oktober, toen werden de plannen voor de cascaderun gemaakt. Mijn doel: uitlopen. Eventueel met wandelen, maakte me niet uit. Nog geen uur later was mijn doel bijgesteld: ik zou binnen een uur over de finish komen. Dat maakt een gemiddelde snelheid van 8km/h. Moet te doen zijn. Of toch niet? Een paar weken later, mijn doel werd nog verder bijgesteld, ik wilde niet binnen het uur over de finish komen, ik wilde binnen de 55 minuten over de finish komen. Je snapt, mijn doel wordt strakker en strakker, maar ik word niet sneller en sneller. Probleempje dus, en dat zorgt, voor mij, voor paniek. Ik ben nu al bloednerveus voor de wedstrijd, en ik heb nog 4 weken van nachtmerries en stressen voor me liggen. Nooit begreep ik waarom mensen nerveus werden van wedstrijden, nu snap ik het maar al te goed.



Wat ik ga doen, de komende weken? Ik weet het niet? Het liefst focus ik al mijn trainingen op kortere afstanden om zo het maximale uit mijn trainingen te halen. Maar ik moet ook denken aan mijn verdere doel: de langere afstanden. Ik wil dus ook iedere week een langere afstand afleggen. Het liefst zou ik ook 4 keer, misschien 5 keer in de week trainen. Ik weet dat het niet verstandig is, dat blessures altijd op de loer liggen en blessures het enige zijn wat mij echt tegen kunnen houden in mijn plannen. Dus ik doe het niet, ik loop de komende weken 3 a 4 keer, en probeer zo vaak mogelijk een rustdag na mijn trainingen in te lassen.



En mijn tijdsdoel, die probeer ik nu op 55 minuten te laten staan. Maar, ik heb al even berekend: als ik nu met gemiddelde pace van 6:15 per kilometer zou kunnen lopen, dan ben ik binnen 50 minuten over de finish. Maar goed: daar gaan we niet van uit.



Dan stress ik nu even verder, fijn weekend iedereen!



Reacties

Er zijn momenteel geen berichten, grijp je kans om de eerste te worden die een reactie heeft geplaatst!

Plaats zelf een reactie