19-05-2017

Run!:

25 hardlooptrainingen voor als je geen inspiratie hebt

25 hardlooptrainingen voor als je geen inspiratie hebt

Hardlopen is een fijne sport, waarbij je veel kunt variëren. Het enige dat altijd hetzelfde is dat je je benen gebruikt, verder kun je doen wat je wilt. Toch vormt de vrijheid die je hebt met hardlopen wel een beperking, want als je zoveel te kiezen hebt, hoe maak je dan keuzes?



Teveel keus



Toen ik nog alle trainingen die ik deed zelf moest bedenken vond ik het soms best lastig om te kiezen wat ik ging doen, maar ook zeker om iets te kunnen bedenken. Hoewel er genoeg mogelijkheden zijn als het gaat om trainingen, heb je soms gewoon even geen inspiratie. Je wilt wel trainen en afwisselen, maar je weet niet hoe. Dit fenomeen leek me genoeg stof voor een nieuwe blogpost. Niet alleen voor jullie, zo moet ik eerlijk bekennen, ook voor mezelf. Dan heb ik iets om op terug te vallen als ik het even niet meer weet, maar nu hebben jullie er ook wat aan.



Waarom is dit lijstje belangrijk?



Dat vraag je je misschien af. Nou, dit lijstje is eigenlijk helemaal niet belangrijk. Wat wel belangrijk is dat je je genoeg varieert met trainingen, en dit lijstje kan daar heel goed bij helpen. Als je dan even geen inspiratie meer hebt hoef je niet hetzelfde te doen als altijd, maar kun je er hier eentje komen uitzoeken. Variatie aanbrengen in je trainingen is allereerst belangrijk voor de vooruitgang die je boekt. Door veel trainingen af te wisselen krijgt je lichaam steeds een andere trainingsprikkel waardoor je nog sneller vooruit zult gaan. Bovendien is elke training goed voor iets anders, en als je eenzijdig traint is de kans dus ook groot dat je steeds hetzelfde traint. Op zich niet erg, maar je verwaarloost dus ook steeds hetzelfde. Dat is al een stuk minder goed!



Een andere reden waarom het goed is om te variëren is om de motivatie vast te houden. Misschien denk je nu dat jouw motivatie eindeloos is en dat je nooit een dip zult krijgen, maar die kans is klein. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand al jaren loopt en nog nooit een dip heeft gekregen. Het is niet erg, het hoort erbij, maar je wilt er natuurlijk wel zo snel mogelijk van af. Pak dit lijstje (of lees dit artikel) en kies een training die je nog nooit hebt gedaan. Afwisselen kan ook helpen een dip te voorkomen, dus ook als je geen motivatieproblemen hebt zou ik het toch gebruiken



25 leuke trainingen





  1. stap in de auto en rijd ergens naartoe waar je nog nooit bent geweest (of nog nooit hebt gelopen)




  2. doe een bootcamp




  3. loop samen met iemand anders (op Facebook en Twitter kun je heel goed loopmaatjes vinden)




  4. loop eens op blote voeten




  5. laat al je meetapparatuur thuis en loop op gevoel




  6. doe eens een training die je normaal doet (sprinttraining voor de lange duurloper bijvoorbeeld)




  7. probeer eens fartlek, dat is lekker creatief lopen




  8. zoek een heuvel of viaduct en probeer heuveltraining




  9. pak de trein naar een leuke bestemming en ga lopend terug




  10. Je kunt natuurlijk ook naar een vreemde stad en die hardlopend verkennen




  11. doe spontaan mee met een leuke wedstrijd, zonder dat je daar echt voor hebt getraind




  12. train midden in de nacht




  13. ren met een bepaalde bestemming (ga bijvoorbeeld hardlopend een ijsje halen)




  14. loop eens met een loopgroep mee




  15. doe eens een training van een kwartiertje of zelfs van 5 minuten




  16. loop eens stukjes achteruit




  17. trek na iedere kilometer een sprintje. Zo hard als je kan!




  18. als je geen loopmaatje kunt vinden: vraag of iemand met je mee wilt fietsen (ook handig voor flesjes water trouwens)




  19. Laat iemand anders de route voor je bepalen




  20. Laat iemand anders bepalen wat je doet (dus diegene zegt of je moet sprinten, en wanneer je mag stoppen, enzovoort)




  21. daag jezelf uit voor een wedstrijd tegen jezelf (bijvoorbeeld 5k zo snel mogelijk) en verzin medaille tijden (bijvoorbeeld: onder de 30 minuten is brons, onder 28 minuten zilver en onder 26 minuten goud)




  22. neem een bepaalde afstand en probeer die steeds sneller te lopen




  23. doe die training waar je al heel lang tegenop ziet. Misschien valt het reuze mee!




  24. doe eens een training met allerlei gekke dingen tussendoor (achteruit lopen, knieheffen, hinkelen, op je handen lopen)




  25. ren van boom tot boom (of lantaarnpaal tot lantaarnpaal). Het eerste stuk wandel je, daarna ren je, en dan sprint je. Dat doe je dan steeds opnieuw.





Ik hoop dat ik alle mensen die beweren dat hardlopen saai en eenzijdig is nu van het tegendeel heb kunnen overtuigen. Er is ongelooflijk veel variatie mogelijk, zoals je ziet. Ik wil je dan ook op je hart drukken dat je niet steeds hetzelfde hoeft te doen, maar dat je heus wel eens iets anders kunt proberen. Je gebrek aan inspiratie is met dit artikel hopelijk opgelost, want met 25 ideeën kun je wel weer even vooruit. Sommige ideeën passen misschien beter bij je dan anderen (punt 24 is voor mensen die heel blessuregevoelig zijn misschien niet zo’n goed idee), maar er staat vast wel iets tussen dat je leuk vindt. Stel dat je een keer per week inspiratie gebrek hebt, dan kun je met deze lijst ongeveer een half jaar vooruit. Daarna ben je misschien wel weer helemaal geïnspireerd, of begin je gewoon weer opnieuw. Een nieuw schema beginnen trouwens ook, maar ja: dan lever je wel weer in op flexibiliteit.



Natuurlijk vind ik het ook hartstikke leuk als je zelf nog ideeën hebt voor een leuke training. Dit kan echt van alles zijn! Misschien wel een gekke variant op een duurloop of wat dan ook. Laat het vooral achter in de reacties, ik weet zeker dat heel veel meer mensen daar iets aan zullen hebben. Laten we elkaar vooral helpen!



Daarnaast ben ik ook wel heel erg benieuwd, wat doe je zelf als je inspiratie op is? Ga je dan niet lopen, doe je hetzelfde als altijd, of heb je zelf misschien ook al een rijtje met trainingen die je dan kunt doen? Wat ik zelf doe.. ik weet het eigenlijk niet. Vaak werk ik met een schema, periodes waarin ik zelf alles verzin zijn meestal maar kort. Zo loop ik nu natuurlijk ook weer met een loopgroep, waarbij zelfs de training die je thuis doet voor je is uitgedacht. Meestal doe ik die, maar die kan ik natuurlijk altijd aanpassen in iets dat ik leuker vind of wat voor mijn gevoel beter is. Alles is mogelijk, zo zie je maar weer!



 



1 Reactie

Chan
Chan op 19-05-2017 om 19:09 Misschien had ik je blog moeten lezen voordat ik deze schreef vorige week ;-) http://www.papatje.nl/sporten/waar-is-de-motivatie-gebleven Reageren Like(0)
Tessa
Tessa op 19-05-2017 om 22:18 Je hoeft niet altijd te pieken (en dat hoeft ook niet). Zodra je er toe bent kun je de trainingen weer lekker oppakken zoals je ze eigenlijk wilt doen. Niet je plezier verliezen, dat is het grootste verlies dat je kunt hebben als het om sporten gaat! Like(0)

Plaats zelf een reactie