15-05-2016

Marathonmeisje:

Nog 5 maanden te gaan

Nog 5 maanden te gaan

Het is 15 mei, dat betekent niet alleen dat de zomer al heel dichtbij komt, dat betekent dus ook dat de marathon over 5 maanden is. 5 Maanden! Waar dit voor de meeste mensen tijd genoeg is, komt het voor mij toch al redelijk dichtbij. Ik heb nog geen marathonstress, en de trainingen lopen soepel (al zouden de duurlopen best sneller mogen, vind ik eigenlijk), dus is er nog niks aan de hand. Toch sta ik al er even bij stil. 



Want zoals ik al zei, is die marathon toch al over 5 maanden. Voor de meeste mensen betekent dit dat de marathontraining over 2 maanden pas van start gaat. Maar die meeste mensen hebben dan ook redelijk wat hardloopervaring, en zijn trainingen of wedstrijden van 20k of langer al gewend. Ik ben weer eens niet de meeste mensen, mijn langste training was gisteren, 15k. Lang geleden (lees: 2 tot 3 jaar geleden) liep ik wel langere afstanden. Maar ook niet langdurig en ook niet helemaal succesvol. Ik wil die marathon wel lopen omdat ik denk dat ik het kan. Ik moet dan wel van verder komen dan gemiddeld, ik neem er ook goed de tijd voor. Ik luister naar mijn lichaam, geef mijn lichaam wat het nodig heeft aan voeding en beweging en bouw zo verstandig mogelijk mijn afstanden uit. Dan moet het allemaal wel goed komen. Gisteren liep ik 15k, volgende week loop ik 16,5k, de week daarop 18k, dan een week 'taperen' om een week later de halve marathon te lopen. Na de halve marathon is het nog 18 weken tot aan de hele marathon, en dan volg ik een schema die begint bij 12,5k (rustig aan verder, ook met het oog op de halve) en die rustig uitbouwt naar 35k, 3 weken voor de grote dag. Tot nu gaan de trainingen goed, ik houdt alles goed vol. Toch zou ik graag iets sneller willen zijn met de duurlopen, maar goed: dat zit er gewoon niet in, en ik heb regelmatig gelezen dat duurlopen nooit te langzaam kunnen zijn. 



En ander dingetje wat mij soms wel aan het twijfelen zet is mijn tempo. Ik loop niet snel, zeg maar gerust langzaam. Mooie marathontijden als 4.00 zijn voor mij veel te hoog gegrepen. Nog wel, want ik ben er van overtuigd dat dit mij ooit zal lukken. Ooit, nu nog even niet. Dat tempo maakt soms dat ik twijfel of ik wel een goede beslissing heb genomen door voor een marathon te trainen. Kan ik niet veel beter aan mijn snelheid werken, vraag ik mij dan af. Toch denk ik van niet. Die marathon is de perfecte stok achter de deur om braaf 4 keer per week naar buiten te gaan. En buiten de duurloop en de bijbehorende herstelloop zijn er dan nog twee trainingen per week over om aan mijn snelheid te werken. Is prima toch? Volgens mij kun je met 2 keer in de week intervallen en tempoloopjes doen je snelheid zeker omhoog helpen. Tja, en met mijn tempo kan ik dan wel geen marathon onder de 4 uur, maar dat is dan niet anders. Mijn tijd komt nog wel, en tot het zover is train ik gewoon lekker door. Voor mijn eigen marathon, en voor dat hogere tempo. Ik loop volgend jaar gewoon weer een marathon, en dan kan ik revenge nemen op mijn tijd. En voor oktober? Ik loop hem gewoon uit, en als ik er dan 6 (of 7) uur over doe, kan mij niet schelen. Volgend jaar neem ik wraak, want dan heb ik weer een jaar langer getraind en ben ik weer tot veel meer dingen in staat. 



Willen jullie mijn marathonavonturen volgen? Dat kan via instagram (tessa_ijmker), je mag mij ook een vriendenverzoek via de Nike running app sturen of gewoon de blog blijven volgen. Je hoeft niet te kiezen, het mag ook allemaal ;-)



Reacties

Er zijn momenteel geen berichten, grijp je kans om de eerste te worden die een reactie heeft geplaatst!

Plaats zelf een reactie