28-04-2016

Marathonmeisje:

Een nu al gewijzigd schema

Een nu al gewijzigd schema

Vorige week liet ik jullie het schema zien waarmee ik de komende weken zou trainen. Week 1 van marathontraining is nu ruimschoots afgelopen, maar het schema heeft zijn eerste wijzigingen al weer meegemaakt. Echt, een schema maken, en me daar aan blijven houden, is duidelijk niet mijn ding. 



Toch neem ik mij iedere keer weer voor om mij nu echt aan het schema te houden zoals ik die gemaakt heb. Het is niet zo dat ik trainingen over sla (dat doe ik echt bijna nooit), of dat ik trainingen eerder afkap. Dat zit gewoon niet in mijn systeem, staan er bepaalde kilometers op het programma, dan maak ik die. Het enige waar ik af en toe wel mee wil sjoemelen is de snelheid waarmee ik bepaalde trainingen loop. Maar goed: op mijn marathonschema staan geen snelheden. Wat gaat er dan fout? Nou, ik bedenk tijdens of na een training altijd weer wat er anders zou kunnen, waardoor ik misschien nog wel betere prestaties kan lopen. 



Zoals jullie vorige week konden zien op mijn schema, loop ik 16 mei een 5k wedstrijd. Nu de marathontrainingen zijn begonnen maak ik natuurlijk het liefst zoveel mogelijk kilometers, maar met die 5k in mijn gedachten (en de vele minuten die ik nodig heb om die 5k af te leggen), maak ik de komende week dus ook kortere afstanden. Zo heb ik tempoloopjes van 2k tot 4k op het programma staan, en heb ik iedere week (zoals ook bij de rest van het schema) een intervaltraining op het programma staan. Klinkt allemaal prima, toch? Het was afgelopen dinsdag toen de 2k op het programma stond. Een korte training was het, maar ik zou hem pittig maken door het tempo waarin ik zou lopen. Een pace van 5'30" stond op het programma, vol vertrouwen dat ik dat zou halen. Ik treed verder niet in details, maar de pace werd 5'45", en ik had ongeveer 7 pauzes nodig om de 2k vol te kunnen houden. Niet volgens planning dus ;-) Wat ik ga veranderen aan mijn schema? De intervaltrainingen voor de komende weken laat ik vervallen, dat worden tempolopen. Maar, met de marathon in gedachten, loop ik meer kilometers met een tempoblok. Ik loop dus tot aan de wedstrijd 2 tempolopen per week. 5k per training, met een tempoblok van 2k, 3k of 4k. Wat je oefent, daar wordt je beter in. En omdat de wedstrijd in principe een hele snelle tempoloop is, doe ik die vaker. Ik hoef ten slotte niet te intervallen straks! 



Passen jullie je schema's ook vaak aan? Of blijven jullie braaf je schema volgen tot het eind (respect, leerpuntje)? 



Reacties

Er zijn momenteel geen berichten, grijp je kans om de eerste te worden die een reactie heeft geplaatst!

Plaats zelf een reactie