17-08-2016

Interview met een hardloper:

Tom Verschoor

Tom Verschoor

Elke woensdag spreken wij een andere hardloper, vandaag is dat Tom Verschoor. Hij loopt al 10 jaar, en daarnaast doet hij aan Tennis en Squash. Lees je mee? 



Allereerst: wil je je even voorstellen?



Mijn naam is Tom Verschoor. Ik ben 20 jaar en woonachtig in de meest noordelijke provincie van het land. Sinds mijn tiende ben ik al bezig met hardlopen en dat doe ik nog steeds met veel plezier. Hardlopen doe ik het gehele jaar door. Daarnaast tennis ik in de lente en de zomer en squash ik in de herfst en in de winter. Verder blog ik voor de hardloopwebsite hrdlpn.nl en houd ik me bezig met het schrijven van trainingsschema’s. Naast de sport ben ik ook nog gewoon aan het studeren. Ook dit doe ik met plezier.



Loop je ook wedstrijden?



Ja. Vooralsnog heb ik 23 wedstrijden gelopen in mijn leven. Momenteel heb 324,7 wedstrijdkilometers gemaakt en dit heb ik gedaan door in de volgende plaatsen te lopen: Groningen, Rotterdam, Blijham, Enschede, Wildervank, Winschoten, Haren, Stadskanaal en Exloo. Ik denk dat iedereen (die wedstrijden loopt) wel een plek heeft waar hij/zij graag komt. Dat heb ik ook. Ik loop ieder jaar de 4 Mijl van Groningen (mede omdat het bijna in mijn achtertuin is) en ik loop ieder jaar in Rotterdam, omdat ik Rotterdam de leukste/mooiste hardloopplek vind. Ik heb dit jaar mijn eerste Marathon gelopen en het is dan vast ook geen verrassing dat ik dit in Rotterdam heb gedaan. Mijn liefde voor het hardlopen in Rotterdam is ontstaan door de Bruggenloop. Een evenement dat aan het einde van de middag begint en waar je tijdens je run over zes bruggen gaat en een viaduct: Varkenoordse Viaduct, Lodewijk Pincoffsbrug, Spoorweghavenbrug, Erasmusbrug, Nieuwe Leuvebrug, Boerengatbrug en de Van Brienenoordbrug. Zeker het moment dat je in de schemering over de Van Brienenoordbrug gaat richting het verlichte centrum, zorgt voor een onvergetelijke ervaring. Mijn eerste Marathon die ik dit jaar heb gelopen, is ook een onvergetelijke ervaring. Ik liep hier als één van de jongste deelnemers. De minimumleeftijd was namelijk twintig en ik was ook twintig op deze dag. Ik heb de eerste vier kilometer alleen vooraan gelopen in mijn startgroep en het lopen langs de grote mensenmassa aan de kant met een lege weg voor me, gaf ook een kippenvelmoment. Zeker omdat ik vele aanmoedigingen kreeg, vaak mijn naam hoorde en boven alles ook nog getrakteerd werd op twee confettidouches door wildvreemden uit het publiek. Misschien dat mijn leeftijd ook opviel bij het publiek. Een mooie ervaring was het zeker.



Kun je vertellen waarom je hardloopt?



Ten eerste kun je overal hardlopen. Je bent dus niet plaatsgebonden. Je kunt sporten waar en wanneer je maar wilt. Verder geeft het hardlopen mij ook rust. Ik kan vaak rustig nadenken en de eventuele stress neemt af. Hardlopen is uitdagend. Je kunt je constant verbeteren. Ik ben dan ook veel bezig met mezelf verbeteren en het neerzetten van persoonlijke records. Het wedstrijdelement maakt het extra mooi. Ik ga van wedstrijd naar wedstrijd en daar pas ik mijn trainingen op aan. Hardlopen doe je met je benen, je hoofd en je hart. Het geeft een goed gevoel als het goed gaat, je moet nadenken over je plan van aanpak en over je tussentijden en trainingen, maar je moet vooral liefde hebben in het ding dat je doet: hardlopen.



Ben je momenteel ook voor een speciaal doel aan het trainen?



Ik heb voor mezelf altijd doelen. Ik wil altijd harder en sneller. Momenteel ben ik in training voor de 4 Mijl van Groningen (6,437 km) in oktober. Dit zal mijn tiende 4 Mijl worden, dus wil ik in mijn persoonlijke ‘jubileumeditie’ eigenlijk ook wel een leuke tijd neerzetten. Mijn doel is om onder de 25 minuten te lopen. Daarnaast ben ik me ook langzaam aan het voorbereiden op de Zevenheuvelenloop in november en de Bruggenloop in Rotterdam. Qua eindttijden heb ik hier geen specifieke doelstellingen. Volgend jaar in april ga ik mijn tweede marathon lopen en dan wil ik onder de 3 uur en 45 minuten lopen. Rond november/december zal ik gaan starten met mijn marathonvoorbereiding. Ten slotte hoop ik volgend jaar voor de eerste keer onder de 40 minuten te gaan lopen op de 10 km. Ik heb dus nog genoeg doelen staan.



Welke training vind jij het leukst om te doen?



Crosstrainingen en wegtrainingen waar je helemaal kapot gaat. Ik vind het leuk om tijdens trainingen veel te geven en daarna moe, maar voldaan weer thuis te komen. Crosstrainingen zijn vaak al zwaar, omdat je in het veld loopt en de snelle intervaltrainingen of de snelle trainingen op de middenafstand voelen ook vaak prettig.



Welke training mag volgens jou echt niet in een trainingsschema ontbreken?



Ten eerste de intervaltrainingen, omdat je hiermee je uithoudingsvermogen en je snelheid traint. Daarnaast mag een crosstraining ook niet ontbreken. Een crosstraining (het ‘veldlopen’) zorgt ervoor dat je meer kracht opbouwt en het helpt om blessures te voorkomen. Een crosstraining is een echte aanrader als training. Je loopt minder op snelheid, maar meer op gevoel. Iedere stap is anders door de wisselende ondergrond, dus je concentratie wordt op de proef gesteld. Je bouwt meer kracht op in je benen en daardoor krijg je ook sterkere enkels. Bovendien is het ook goed voor je bovenlichaam, omdat je veel moet ”balanceren”. Kortom, crosstraining is erg goed als training. Bovendien voelt een wegtraining na een crosstraining gelijk makkelijker aan.



Doe je naast hardlopen ook aan andere sporten?



Ja. Sport is een grote hobby van me en ik ben daar dan ook graag mee bezig. Ik doe dus ook aan tennis (lente en de zomer) en aan squash (herfst en de winter). Ik speel competitie met tennis en ik ben actief op tennistoernooien. Deze twee sporten zijn ook een soort intervaltraining voor het hardlopen. Zeker squash kan beschouwd worden als een goede intervaltraining. Het tennissen en squashen helpen bij dus ook bij het hardlopen. Daarnaast zijn de sporten op een andere manier soms ook met elkaar verbonden. Mijn huidige hardloopschoenen heb ik toevallig gekocht met een deel van het prijzengeld dat ik met tennis afgelopen jaar bij elkaar geslagen had. De ene sport helpt de andere.



Pas je je voeding ook aan op het sporten?



Een beetje. Ik heb geen hele voedingsschema’s, maar ik let er wel op dat ik genoeg fruit, groenten, vitaminen end. binnenkrijg en niet te veel vet. Zeker dichtbij wedstrijden eet ik eigenlijk geen patat, chips en andere vettige voedingsmiddelen.



Verder drink ik standaard na mijn hardloopwedstrijd of tenniswedstrijd koude chocolademelk. Klinkt dat gek? Ja, wel een beetje eigenlijk. Chocolademelk helpt zeer positief mee aan het spierherstel. Daarom drink ik altijd na een wedstrijd (en soms na een training) chocolademelk.



Heb je ook hardloopdromen?



Ja. Ik heb eens rustig nagedacht en ik heb een soort bucketlist bedacht met zes items die ik graag zou willen behalen:




  • 10 km onder de 40 minuten

  • Halve marathon onder de 1 uur en 30 minuten

  • 15 km onder het uur

  • Hele marathon onder de 3 uur en 30 minuten

  • Een hele marathon in het buitenland lopen

  • Een keer midden in de nacht een hardlooptraining lopen. Geen idee waarom ik dit wil, maar het lijkt me weleens leuk om helemaal in de stilte te gaan hardlopen.



Als laatste ben ik nog even benieuwd: heb je nog tips & tricks voor ons medehardlopers?



Heb allereerst vooral plezier in wat je doet en geniet van het lopen.



“Loop hard met je hoofd, je benen, maar vooral met je hart.”



Verder heb ik de volgende algemene motivatietips (als je even geen zin meer hebt in het hardlopen): loop verschillende routes, praat met anderen over je hobby en schrijf je eens in voor een hardloopevenement.



Wil je beter worden in het hardlopen? Loop dus ook crosstrainingen en vooral ook intervaltrainingen. Gebruik een goed trainingsschema om je hardloopdoelen te bereiken. 



Loop jij ook hard, en lijkt het je leuk deze vragen voor de blog in te vullen? Tof! Mail mij dan even naar info@tessaijmker.nl of reageer hieronder, dan kan ik je de vragen toesturen.



Reacties

Er zijn momenteel geen berichten, grijp je kans om de eerste te worden die een reactie heeft geplaatst!

Plaats zelf een reactie