22-06-2016

Interview met een hardloper:

Minke

Minke

Hardlopen en hardlopers, wij zijn er dol op. Daarom vind je vanaf nu iedere woensdag een interview met een hardloper. We trappen af met Minke, moeder van twee. Lees je mee?



Allereerst: wil je je even voorstellen?



Ik ben Minke, moeder van Luca (juni 2013) en Nola (november 2015). Samen met mijn man wonen we in een mooie omgeving in Gelderland. Zelf blog ik op www.mamaminke.nl over geloof, kids en een hoop liefde. In mijn vrije tijd ben ik veel bezig met mijn blog en hardlopen, twee dingen die ik erg leuk vind om te doen.



Loop je ook wedstrijden?



Zo af en toe loop ik eens een wedstrijd. Ik ben er mee begonnen in 2013 om wat af te vallen en samen met mijn man de hoge veluweloop te gaan doen. Nu na de zwangerschap van ons tweede kindje wil ik de zwangerschapskilo’s weer kwijt en ben ik dus weer gaan hardlopen. Ook dit jaar ben ik ingeschreven voor de hoge veluweloop, dus zal daar ook weer verschijnen aan de start.



Kun je vertellen waarom je hardloopt?



Zoals ik hiervoor al zei ben ik gaan hardlopen om wat kilo’s kwijt te raken. Net nog dacht een man dat ik zwanger was (een beetje akward dus), terwijl ons kindje nu toch al bijna 7 maanden is. Daarnaast is het fijn om even actief bezig te zijn. Het kost niet heel veel tijd, want je kunt direct thuis beginnen en weer thuis eindigen. Geen reistijd naar de sportschool en dat is met kinderen wel fijn. Zo kan ik toch iets voor mezelf doen en minimaal aan tijd eraan kwijt zijn.



Ben je momenteel ook voor een speciaal doel aan het trainen?



Op 9 oktober is weer de hoge veluweloop. Daar doe ik dit jaar ook weer aan mee samen met mijn schoonvader en man. Ik hoorde dat nog meer familieleden zich wilden inschrijven dus dat wordt gezellig. In 2014 heb ik ook de bridge to bridge loop gedaan. Wie weet kan ik die tijd nog verbeteren.



Welke training vind jij het leukst om te doen?



Ik train met de podcast van Evy (start to run). Zo heb je een mooi schema om het op te bouwen en een fijn muziekje tijdens het lopen. Ze moedigt je soms aan en geeft aan hoeveel je nog moet. Het enige wat je eigenlijk zelf moet doen is lopen en de route bepalen. Super makkelijk en fijn.



Welke training mag volgens jou echt niet in een trainingsschema ontbreken?



Zelf vind ik het fijn om soms eens een interval training te doen. Kleine stukjes rennen op een hoger tempo en dan rust tussendoor. Fijn om zo je tempo wat op te kunnen voeren en te kijken waar je staat. Je weet dat je maar een korte periode loopt dus kun je ook wat harder lopen dan normaal.



Doe je naast hardlopen ook aan andere sporten?



Nee, ik doe eigenlijk alleen hardlopen. Soms (echt heel soms) probeer ik eens wat lessen van blogilates te doen via youtube. Dat vind ik leuk en zo kun je ook gerichter wat spieren trainen. Dat doe je met hardlopen niet dus dat vind ik wel fijn.



Pas je je voeding ook aan op het sporten?



Nee, ik pas mijn voeding niet op het sporten aan. Wel probeer ik gezonder te eten door middel van bodieboost. Fijn om een richtlijn te hebben wat je zou kunnen eten per dag. Hierdoor verlies ik ook al wat kilo’s, ik hou nou eenmaal van lekker eten. Gelukkig kan gezond ook heel lekker zijn.



Heb je ook hardloopdromen?



Niet echt, al zou ik het tof vinden om nog eens de 10 kilometer te kunnen lopen. En het gewoon eens volhouden. Meestal train ik ergens voor en dan stop ik weer. Dan kan ik het later weer opnieuw gaan opbouwen. Heel jammer, dus ik hoop het nu eens vol te gaan houden. Wie weet nog eens een nieuwe wedstrijd te lopen hier in de buurt.



Als laatste ben ik nog even benieuwd: heb je nog tips & tricks voor ons medehardlopers?



Luister naar je lichaam. Mocht je ergens pijn krijgen, dan gaat er ergens iets niet helemaal goed. Koop goede hardloopschoenen, dat voorkomt al zoveel pijntjes en blessures. Let ook op je ademhaling, blijf rustig ademen en ga niet super snel ademen tijdens het rennen. Probeer eens als je bezig bent om heel diep in te ademen als je denkt dat je buiten adem gaat raken. Bij mij werkt dat om weer rust te krijgen met het ademen. Kijk vooral ook lekker om je heen, een mooie omgeving, mooie natuur, de zon die schijnt of juist de regen die wat verkoeling geeft tijdens het lopen. Geniet van deze prachtige dingen!



Loop jij ook hard, en lijkt het je leuk deze vragen voor de blog in te vullen? Tof! Mail mij dan even naar info@tessaijmker.nl of reageer hieronder, dan kan ik je de vragen toesturen. 



Reacties

Er zijn momenteel geen berichten, grijp je kans om de eerste te worden die een reactie heeft geplaatst!

Plaats zelf een reactie