Interview met een hardloper: Lodi

Het is weer woensdag, tijd voor een interview met een andere hardloper! Vandaag is Lodi aan het woord, moeder van 2 zoontjes en blogger op lodiblog.nl. Lees je mee?

Allereerst: wil je je even voorstellen?

Mijn naam is Lodi, 42 jaar. Getrouwd en moeder van twee zoontjes. Ik ben gewichtsconsulent in mijn praktijk Balans en lifestyle blogger op lodiblogt.nl.

Loop je ook wedstrijden?

Van mijn zevende tot mijn zevenentwintigste deed ik aan Atletiek. Deels heel fanatiek, deels recreatief. In deze tijd liep ik heel veel wedstrijden. Dat doe ik nu niet meer. Ik heb ook jaren lang niet meer hard gelopen, puur omdat het niet meer ‘moest’. Ik loop nu echt voor mijn plezier.

Kun je vertellen waarom je hardloopt?

Ik loop hard om mijn conditie op pijl te houden. Ik klim fanatiek en ga zomers graag de bergen in. Hiervoor is een goede conditie belangrijk. Hardlopen zorgt dat ik mijn conditie op pijl hou en daarnaast vind ik hardlopen ook gewoon leuk om te doen. Ik heb altijd het idee dat ik ‘mijn hoofd leeg maak’ tijdens het hardlopen. Ik zet een muziekje op mijn oren en denk even aan niets anders dan mijn ademhaling en tempo.

Ben je momenteel ook voor een speciaal doel aan het trainen?

Een goede conditie voor de zomer. Zodat ik zonder te veel hijgen en puffen in de bergen kan wandelen. Ik merk zoveel verschil tussen wanneer ik wel heb hardgelopen als voorbereiding en wanneer niet. Met voorbereiding loop ik gewoon makkelijker naar boven.

Welke training vind jij het leukst om te doen?

Ik loop eigenlijk gewoon altijd mijn rondje. Ik ben ooit gestart met Evy op mijn oren, maar dat was niks voor mij. Ik heb mijn hardlopen weer opgebouwd door eerst rustig 3 kilometer te lopen, toen dat goed ging, maakte ik daar 4 km van  en zo verder. Bij Evy moest ik te vaak gaan een minuutje wandelen en dat is niks voor mij. Ik start met rennen en ga door. Moet ik tussendoor wandelen dan ben ik helemaal uit mijn ritme en kost het me weer even om in dat ritme te komen. Laat mij maar gewoon gaan.

Welke training mag volgens jou echt niet in een trainingsschema ontbreken?

Rekken en strekken, voor en na het hardlopen. Even kort de spieren rekken. Scheelt een hoop spierpijn de volgende dag.

Doe je naast hardlopen ook aan andere sporten?

Drie keer per week doe ik BBG ( Bikini Body Guide), dertig minuten keihard knallen met oefeningen voor de armen, benen, buik en cardio. Dit doe ik gewoon thuis. Een keer per week klim ik in de klimhal. Dit doe ik ondertussen ook alweer rum twintig jaar. Zodra het weer het toelaat gaan we naar België of Duistland om daar te klimmen

Pas je je voeding ook aan op het sporten?

Absoluut, als gewichtsconsulent en voedingsdeskundige weet ik veel over gezonde voeding. Ik eet hier zelf ook naar. Ik noem het ‘gewoon gezond eten’. De 80-20 regel is bij mij wel van toepassing. 80% eet ik gezond, groente, fruit en brood. En 20% is hier in het weekend een biertje of een wijntje. Wanneer ik gesport heb, eet ik meer calorieën  wanneer ik niet gesport heb. Ik let op sportdagen extra op mijn koolhydraten inname en wanneer ik veelal spieren heb getraind neem ik wat meer eiwitten.

Heb je ook hardloopdromen?

Niet meer, die tijd heb ik gehad in mijn fanatieke atletiek verleden. Nu loop ik gewoon lekker mijn rondje en daar ben ik heel blij en tevreden mee.

Als laatste ben ik nog even benieuwd: heb je nog tips & tricks voor ons medehardlopers?

Goede hardloop schoenen en goede kleding. Zelf heb ik tijden last van kramp in mijn kuiten gehad. Ik wist niet wat ik hier aan kon doen, tot ik me bedacht dat ik wel op erge oude hardloop schoenen liep. Demping van schoenen is zo belangrijk. Goede schoenen geeft echt meer plezier in het lopen. Ook goede kleding is verstandig, dit hoeft helemaal niet duur te zijn. Kleed je niet te dik aan en zorg voor ademende kleding zodat het zweet goed weg kan uit je lichaam.

Loop jij ook hard, en lijkt het je leuk deze vragen voor de blog in te vullen? Tof! Mail mij dan even naar info@tessaijmker.nl of reageer hieronder, dan kan ik je de vragen toesturen. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *