16-11-2016

Interview met een hardloper:

Jeroen van den Nieuwelaar

Jeroen van den Nieuwelaar

Vandaag hebben we voorlopig het laatste interview met een hardloper, helaas. Jeroen van den Nieuwelaar is 32 jaar, hardloper in hart en nieren en daarnaast coach voor andere lopers. 



Allereerst: wil je je even voorstellen?



Mijn naam is Jeroen van den Nieuwelaar, een 32-jarige hardloper uit Breda. Met mijn bedrijf Activations coach ik gemotiveerde hardlopers naar succesvolle deelname aan wedstrijden. Als leefstijlcoach en trainer begeleid ik hen op het gebied van effectief trainen, gezonde voeding en een positieve mindset. Met mijn eigen online coaching app sta ik in contact met lopers in het hele land.



Dit werk doe ik nu bijna 6 jaar, daarnaast werk ik als docent op CIOS Goes-Breda. Duursport, training en gezondheid is mijn passie.



Loop je ook wedstrijden?



Ik vind het fantastisch om mezelf te testen in een wedstrijd. Als trainer probeer ik natuurlijk mijn eigen methoden en schema’s uit. Afgelopen maand heb ik de marathon in Etten-Leur gelopen. Mijn eerste marathon. Een heel bijzonder moment. Op een gegeven moment wordt het steeds meer een mentale in plaats van een sportieve strijd. Dat vind ik mooi. Ik heb jarenlang mountainbike marathons van 100-120 kilometer gereden. Daar herken ik dat gevoel ook van. Maar waar ik op de mountainbike steeds te snel startte en halverwege instortte, kon ik nu blijven doorgaan tot de streep.



Mijn favoriete afstand is toch de 10 km. Op deze relatief korte afstand kan ik me lekker leeg lopen. Trailrunnen vind ik ook erg gaaf. De beleving in de natuur, het overwinnen van de hoogtemeters. Een hele andere discipline dan hardlopen op de weg.



Kun je vertellen waarom je hardloopt?



Hardlopen is iets heel natuurlijks. Iedereen kan het leren. Ik vind het heerlijk om mijn hoofd leeg te maken tijdens een training. Tijdens lange duurtrainingen luister ik vaak podcasts. Dan kom ik tot ontspanning, terwijl ik ook nog wat opsteek over allerlei onderwerpen. De Eindbazen podcast is mijn favoriet.



Ik vind hardlopen een ideale manier om te trainen. Hoewel ik ook veel van mountainbiken hou is hardlopen eenvoudiger. De trainingen zijn ook veel effectiever. Waar je met hardlopen na een half uur klaar bent met een intervaltraining zul je op de fiets toch een uur nodig hebben voor hetzelfde effect.



Tenslotte vind ik de beleving van sporten in de natuur erg prettig. Het geeft mij een gevoel van avontuur. Vroeger speelde ik altijd in de bossen. Bomen klimmen, hutten bouwen, dat soort dingen. Daar komt het vandaan. Een soort oergevoel.



Ben je momenteel ook voor een speciaal doel aan het trainen?



Nee, afgelopen jaar heb ik veel en gericht getraind. Vanaf januari heb ik achtereenvolgens een 5 km op de weg, een 15 km trailrun, een 1/8e triathlon, een 1/4e offroad triathlon, een 12 km survivalrun en een hele marathon afgewerkt. De komende tijd doe ik het rustig aan.



In het voorjaar ga ik weer trainen voor de marathon. Ik ga mijn eigen 5-maanden programma maken met training, (online) coaching, voeding en mindset. Dit programma wil ik gaan aanbieden aan gemotiveerde marathonlopers. Maar dan moet ik het natuurlijk eerst zelf testen.



Welke training vind jij het leukst om te doen?



Ik houd zelf van afwisseling in de training. Dus verschillende ondergronden, verschillende tempo’s. Trailrunnen vind ik dus erg tof om te doen. Het is een natuurlijke intervaltraining of fartlektraining zonder dat je continu op je horloge moet kijken of je de volgende versnelling al moet inzetten.



Welke training mag volgens jou echt niet in een trainingsschema ontbreken?



Er zijn wat mij betreft twee elementen die elke hardloper zou moeten trainen. Helaas zijn er maar heel weinig lopers die dat ook echt doen. Ik heb het dan over techniektraining en krachttraining.



Ik spreek veel hardlopers die kampen met een blessure. Als ik dan vraag hoe hun trainingen eruit zien zie je dat ze alleen maar bezig zijn met afstand en tijd. En dat is logisch, want daar gaat hardlopen ook over. Maar het is verre van ideaal. De meeste beginnende hardlopers downloaden een schema of gaan hardlopen met Evy. Na een tijdje raken ze enthousiast en gaan ze fanatieker trainen. Dat is ook het moment dat de pijntjes komen. Ze hebben nooit geleerd hoe ze onderhoud moeten plegen aan hun lichaam.



Met de juiste hardlooptechniek ga je efficiënter lopen. Met dezelfde intensiteit loop je harder en is de impact op gewrichten stukken lager. Met core-stability training bouw je een sterk lichaam dat belastbaar is.



Eeuwig zonde dat hardlopen zoveel onnodige blessures oplevert. En dat kan anders, maar daar vertel ik je straks meer over.



Doe je naast hardlopen ook aan andere sporten?



Heb je even ;-)? Ik ben lid van een survivalrun vereniging en loop survivalruns. Ik hou van mountainbiken en wielrennen. Triathlons combineren hardlopen, fietsen en een beetje zwemmen. Dat laatste is niet mijn favoriete onderdeel.



Mijn vakanties zijn vaak actief. Skiën in de winter, wildwaterkajak en raften met vrienden in het voorjaar. Ik kan me geen leven zonder sport voorstellen.



Pas je je voeding ook aan op het sporten?



Drie jaar geleden heb ik de opleiding tot gewichtsconsulent afgerond. Ik wilde me als trainer verdiepen in voeding en dat is gelukt. Tijdens de opleiding heb ik mijn eigen eetpatroon langzaam aangepast. De basis was al goed, maar op details kon het beter.



Zo ben ik meer eiwitten gaan eten voor een beter herstel, kwark met noten en havermout als ontbijt. Ook at ik te weinig in het wedstrijdseizoen. Ik viel in de zomer af en had flinke energiedips.Dat is allemaal verleden tijd. Door kleine wijzigingen in mijn voedingspatroon houd ik nu meer spiermassa vast en bruis ik van de energie.



Mijn tip op voedingsgebied: ga niet verzanden in details voordat de basis goed is. Ik zie zoveel sporters rommelen met supplementen, terwijl hun basis voedingspatroon waardeloos is. Een huis bouw je op een fundering. Je basisvoeding is de fundering van je lichaam.



Heb je ook hardloopdromen?



Laatst was de New York marathon. Heel cliché, maar die staat op de bucket list. Gewoon voor de beleving.



De Marathon des Sables lijkt me ook een enorme sportieve uitdaging. Ruim 250 km door de Marokkaanse woestijn en bergen, in 5 dagen tijd.



Of meedoen aan meerdaagse adventure races. Met een team verplaats je je door onherbergzaam gebied. Te voet, te fiets, in een kano, over bergpassen….. Ik droom nog even door oké?



Als laatste ben ik nog even benieuwd: heb je nog tips & tricks voor ons medehardlopers?



Zojuist vertelde ik je hoe belangrijk hardlooptechniek en core-stability training zijn voor zowel beginnende als gevorderde hardlopers. Speciaal voor iedereen die graag blessurevrij én efficiënter wil hardlopen heb ik een gratis 7-daagse videocursus Blessurevrij Hardlopen gemaakt.



In 1 week leer ik je:




  • Alle essentiële basisoefeningen om je looptechniek te verbeteren.

  • Hoe je een ijzersterke rompstabiliteit krijgt met core-stability training.

  • Waarom je blessures krijgt als je op je hak landt.

  • De basisprincipes van POSE running, zodat je zonder moeite sneller wordt.



Je krijgt dagelijks een video met oefeningen, achtergronden en informatie die je meteen kunt toepassen. Het maakt daarbij niet uit of je een beginner of ervaren loper bent. Iedereen kan eraan deelnemen.



De cursus is leuk, eenvoudig, vrijblijvend kost je niets. Ga naar www.activations.nl/GRATIS en schrijf je direct in.



Wil je meer weten over effectief hardlopen? Volg Jeroen dan op Facebook, Twitter, Youtube, Your Sport Pro en www.activations.nl



Reacties

Er zijn momenteel geen berichten, grijp je kans om de eerste te worden die een reactie heeft geplaatst!

Plaats zelf een reactie