02-11-2016

Interview met een hardloper:

Erik van Rooden

Erik van Rooden

Erik van Rooden bood na het lezen van een interview aan om zelf ook geïnterviewd te worden. Super leuk natuurlijk, en daarom kunnen jullie vandaag over zijn sport lezen - hardlopen.



Allereerst: wil je je even voorstellen?



Ik ben Erik van Rooden, 33 jaar en werkzaam bij een gevelbfabrikant. Ben een aantal jaar samen met Marije, mijn topper. Ik ben altijd heel sportief geweest en sinds een aantal jaren fanatiek hardloper. Ik heb nu dan ook de cursus Hardlooptrainer niveau 3 gedaan, heb de opleiding Sportvoedingsdeskundige afgerond en ben nu bezig met Sportmassage. De sport is toch echt mijn wereldje.



Loop je ook wedstrijden?



Ja, sinds een aantal jaar loop ik de wedstrijden ook, meestal wedstrijden tussen de 10 en 21 km. De ene keer voluit, de andere keer gewoon lekker rustig met vrienden.



Kun je vertellen waarom je hardloopt?



Ik loop hard omdat ik geniet van de vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, je er veel sociale contacten mee opdoet maar vooral omdat het me erg fit houdt. Sinds ik fanatiek hardloop ben ik fysiek nog sterker geworden en heb ik er veel goede vrienden aan over gehouden.



Ben je momenteel ook voor een speciaal doel aan het trainen?



Ik train nu voor de Zevenheuvelenloop waar ik echt onder 59 min wil lopen en volgend jaar loop ik de marathon van Rotterdam welke ik in een goede tijd (2.59) wil halen.



Welke training vind jij het leukst om te doen?



Ik vind de rustige duurloopjes het leukst. Gewoon genieten van de natuur, lekker lang bezig zijn, muziekje op en even het hoofdje leegmaken.



Welke training mag volgens jou echt niet in een trainingsschema ontbreken?



Interval en krachttraining. Deze maken je niet alleen sneller, maar ook fitter en sterker. Krachttraining voorkomt ook een hoop blessures.



Doe je naast hardlopen ook aan andere sporten?



Ik heb altijd gevoetbald tot mijn 30e. Ervoor liep ik ook wel hard, alleen niet zo fanatiek als nu. Ik doe verder aan fietsen (mtb), krachttraining en cardio. Sinds kort probeer ik ook meer mijn mobiliteit te trainen, dan merk je echt hoe stijf en houterig je soms al echt bent. Al met al sport ik 4 a 5x in de week.



Pas je je voeding ook aan op het sporten?



Ja absoluut, al zal ik nooit een dieet volgen, deze zijn namelijk echt onzin wanneer er geen medische noodzaak is. Wanneer er een wedstrijd aankomt eet ik meer bewuster, heel veel koolhydraten en op de wedstrijddagen ook minder vetten en eiwitten. Ik zorg ook altijd dat ik met een lege maag aan de start verschijn.  Na de training of wedstrijd vul ik alles goed aan. Wat dat betreft komt de studie Sportvoeding erg goed uit. Buiten de wedstrijden om eet ik vrij normaal en snoep ik zelfs misschien iets te veel. Ben gek op chocola namelijk.



Heb je ook hardloopdromen?



Ja absoluut! Ik droom de hele dag. Ik droom van New York, de Transvulcania op La Palma, de Big Five marathon in  Zuid Afrika en de marathon van Hawaii, mijn droomeiland. Ook wil ik graag de marathon binnen 3 uur al wordt dat echt wel een opgave nog. Genoeg te doen nog dus haha. Komend voorjaar ga ik naar Lissabon met vrienden voor de halve marathon, daar heb ik echt zo zin in!



Als laatste ben ik nog even benieuwd: heb je nog tips & tricks voor ons medehardlopers?



Geniet! Geniet van het lopen, de wedstrijden, de spanning, de saamhorigheid. Dat is eigenlijk het allerbelangrijkste. Verder heb ik, gegeven vanuit mijn eigen ervaringen en studies veel tips of handige dingetjes. Ik zou zeggen, benader me persoonlijk, ik help erg graag. Ook op hardlopenenmeerfun.com (ook via fb) staan altijd erg leuke blogs, tips en verhalen.



Heb jij na het lezen van dit interviews zoiets als: dat wil ik ook? Mail mij dan even naar info@tessaijmker.nl of laat een reactie achter in een van mijn blogposts, dan neem ik contact met je op. 



Reacties

Er zijn momenteel geen berichten, grijp je kans om de eerste te worden die een reactie heeft geplaatst!

Plaats zelf een reactie