05-10-2016

Interview met een hardloper:

Emy Cillessen

Emy Cillessen

Tijd voor een interview! Vandaag is Emy aan het woord, moeder van 3 en blogger op www.kaboutertuinblogt.nl.



Allereerst: wil je je even voorstellen?  



Ik ben Emy en ik ben 31 jaar. Ik ben mama van drie jongens (8 jaar, 5 jaar en 3 jaar). Ik ben zelfstandig ondernemer, ik heb een webshop en ik ben blogger op www.kaboutertuinblogt.nl.



Loop je ook wedstrijden? 



 Ik loop nu pas weer sinds februari, ik heb nog niet veel wedstrijden gedaan, maar er staat wel wat op de planning. Ik wil wel wedstrijden blijven doen zodat je ook steeds wat hebt om naar toe te leven en voor te trainen. Ik ga nu de Damloop lopen en dan loop ik mee voor Spieren voor Spieren, om geld op te halen voor onderzoek, om kinderen met een spierziekte te helpen.



Kun je vertellen waarom je hardloopt?  



 Tien jaar geleden ben ik gestopt met hardlopen in verband met blessure. Ik kreeg last van mijn heup. Op dat moment kon ik 10 km hardlopen. Sinds dat ik ben gestopt met werken ben ik, helaas, heel wat kilo’s aangekomen. Het opletten op wat ik eet had nog niet voldoende effect. Ik ben langere afstanden gaan wandelen maar dat ging helaas niet goed. Het wandelen zorgde ervoor dat ik weer last kreeg van mijn bekken. Ik heb namelijk bekkeninstabiliteit gehad tijdens mijn laatste zwangerschap. Ik besloot dat er iets moest gaan veranderen. Ik begon weer met de oefeningen die ik destijds kreeg van mijn bekkenfysiotherapeut en ik wilde het hardlopen gaan oppakken. Ik wil die kilo’s kwijt. Ik regelde oppas (mijn man was toen aan het varen met de Marine) en ik begon met een rondje van bijna 2km. Wonder boven wonder redde ik dat aan een stuk! Met mijn bekken ging het heel goed. Totaal geen last. Wel had ik weer die pijn in mijn heup, waar ik destijds om ben gestopt met lopen. Wat balen. Ik besloot niet zomaar op te geven en te kijken hoe het zou gaan. Het hardlopen ging steeds echt heel erg goed. De vierde training liep ik zomaar 5km aan een stuk! In nog een redelijk mooie tijd ook. Supertrots was ik dat dit me was gelukt.



Nu zijn we een half jaar verder. Ik heb inmiddels runs van 14,5 km getraind. Het is fijn! Zowel voor mijn conditie als voor mijn hoofd. Tijdens het hardlopen kan ik mijn hoofd echt leeg maken. En dat voelt heel goed.



Ben je momenteel ook voor een speciaal doel aan het trainen?  



Op het moment train ik voor de Afsluitdijk Open (4 september 2016) en de Dam tot Damloop (18 september 2016). 



Welke training vind jij het leukst om te doen?  



Duurtraining! Lekker een flink stuk op je eigen tempo hardlopen. Ik zoek graag prachtige plekken op in onze stad (dijk, strand, duinen) en ik kan dan echt heel erg genieten van een loop.



Welke training mag volgens jou echt niet in een trainingsschema ontbreken?  



 Intervaltraining. Omdat je hiermee je snelheid kan verbeteren.



Doe je naast hardlopen ook aan andere sporten?  



 Ik probeer thuis wat krachttraining te doen, maar vaak komt dat er ook gewoon niet van. Ik ben al blij als ik mijn loopjes twee keer in de week wel kan doen.



Pas je je voeding ook aan op het sporten?  



Ik eet over het algemeen best wel gezond. Na een lange run neem ik wel wat extra eiwitten voor een sneller herstel van mijn spieren.  



Heb je ook hardloopdromen?  



Ik wil heel graag de Dam tot Damloop (16,1km)  lopen. Dat gaat dit jaar gebeuren. Daarna zou ik graag nog eens een halve marathon willen doen.



Als laatste ben ik nog even benieuwd: heb je nog tips & tricks voor ons medehardlopers? 



Ja, mijn belangrijkste les dit jaar is geweest om goed naar je lichaam te luisteren! Als je toe bent aan een dagje extra rust, neem dan dat dagje rust. Blessures oplopen heb je echt niks aan. 



Loop jij ook hard, en lijkt het je leuk deze vragen voor de blog in te vullen? Tof! Mail mij dan even naar info@tessaijmker.nl of reageer hieronder, dan kan ik je de vragen toesturen.



Reacties

Er zijn momenteel geen berichten, grijp je kans om de eerste te worden die een reactie heeft geplaatst!

Plaats zelf een reactie