12-01-2018

In gesprek over:

Beat blue monday: 5 tips

Beat blue monday: 5 tips

Blue monday komt weer aan, de dag waarop mensen "vaak" depressies en negatieve momenten ervaren. Helemaal nergens voor nodig, want zeg nu zelf: die maandag is toch precies hetzelfde als alle andere maandagen? 



Persoonlijk heb ik nog nooit last gehad van het fenomeen blue monday. Maandagen vind ik eigenlijk altijd wel prima, en hoewel ik het ook heel moeilijk vind om afscheid te nemen van het weekend, is een maandag wel weer een nieuw begin. En, aankomende maandag is voor mij ook nog eens heerlijk rustig, nu er wat lessen Spaans uitvallen. Eerder naar huis dus, en lekker voor het volgende vak aan de slag. Maar, omdat ik wel heel goed weet hoe ik negatieve dagen een positieve draai kan geven, dit artikel dat ik als tegenovergestelde van ervaringsdeskundige heb geschreven. 5 tips tegen blue monday! 



1. Sport



Oke, niet heel orgineel misschien, maar wel ontzettend waar. Van sporten wordt je gelukkig. Niet op het moment zelf wellicht, wanneer je zowel jezelf als je conditie vervloekt omdat je meer wilt dan je kunt. Maar, hoe harder de strijd op het moment zelf, hoe meer gelukshormonen je aanmaakt en hoe blijer je je na de workout zal voelen. Begin de dag daarom met een rondje hardlopen, fietsen of welke sport dan ook, zodat je de hele dag van deze hormonen kunt genieten. Als je ze toch aanmaakt, kun je er maar beter de hele dag profijt van hebben.



2. Eet gezond (en veel chocolade)



Ook van gezonde voeding ga je je een stuk beter voelen. Het geeft meer energie dan ongezonde voeding en ook op lange termijn heb je er veel meer aan als je gezonde producten eet. Doe dit dan ook vooral op blue monday. Eet een stukje fruit bij het ontbijt, neem een lekker kopje koffie en laat de koekjes nog even halverwege. Eet 's avonds op tijd, zodat je al vroeg in de avond trek krijgt in iets lekkers. En stop je dan helemaal vol met chocolade. Want ja, we kunnen gezond eten, we worden natuurlijk het allergelukkigst van een flinke reep Tony's chocolonely's. 



3. Weg met die tijdsdruk. Of toch niet? 



Pas blue monday gewoon een beetje aan aan je eigen behoeftes. Doe het een beetje rustiger aan als je daar behoefte toe voelt, dan voel je sowieso al veel beter. Persoonlijk word ik heel gelukkig van productieve dagen en afgewerkte to-dolijstjes, dus dat zou ik doen om de dag goed door te komen. Ervoor zorgen dat ik productief te werk kan gaan, zonder afgeleid worden. Dus geen boodschappen doen tussendoor: dat kost altijd meer tijd dan ik denk, en daarna heb ik helemaal nergens meer zin in. 



4. Shoppen!



Niet alleen worden wij vrouwen vrolijk van chocolade, maar ook heel erg van nieuwe kleding. Ben jij toevallig een man? Dan mag je deze tip negeren of natuurlijk gewoon meedoen. Want stiekem denk ik, ook al houden mannen misschien minder van het proces van shoppen zelf, dat ook zij heel gelukkig worden van een mooi nieuw overhemd of een leuke broek. Trakteer jezelf, gewoon omdat het kan. Omdat er niet altijd een "echte" reden voor hoeft te zijn. 



5. Geloof niet in blue monday



De laatste tip is misschien nog wel de beste tip van allemaal. Erken dat blue monday precies hetzelfde is als elke andere maandag, en daarom echt niet anders behandeld hoeft te worden. Doe wat je normaal ook zou doen, en je vergeet al snel dat het eigenlijk een depressieve dag zou zijn. In mijn geval betekent dit dat ik (hopelijk) gewoon sport, redelijk gezond eet en mij net als elke andere (maan)dag volstop met ongezond voedsel voor het slapengaan. Alleen shoppen doe ik eigenlijk niet, maar er moet altijd ruimte blijven voor verbetering. 



Reacties

Er zijn momenteel geen berichten, grijp je kans om de eerste te worden die een reactie heeft geplaatst!

Plaats zelf een reactie