12-06-2017

Health:

Mijn top 10 meest favoriete gezonde ingredienten

Mijn top 10 meest favoriete gezonde ingredienten

Om gezond te eten moet ik af en toe zelf wat dingen koken en bakken. Kant-en-klaarmaaltijden passen nu eenmaal niet zo goed in een gezond voedingspatroon. Hoewel ik ook regelmatig wissel met ingrediënten zijn er aantal dingen -ik noem er 10- die ik altijd in huis heb liggen. Mijn absolute favorieten. 



Top 10 meest favoriete producten



Een van de dingen die ik altijd in huis heb is havermout. Gewoon de goedkope verpakking van de Albert Heijn. Met die havermout bak ik koekjes, maak ik pap of bak ik bananenbrood. Daarnaast voeg ik ze toe aan mijn smoothies om die voedzamer te maken en eet ze door mijn kwark om wat koolhydraten toe te voegen.



Ik noemde het bananenbrood al, die uiteraard gemaakt wordt van bananen. Bananen vormen dan ook mijn andere favorieten producten. Ik maak er dus dat brood van, doe plakjes banaan op mijn rijstwafels met pindakaas, gooi ze door mijn smoothie en eet ze voor het sporten. 



Nog zo'n product waar ik niet zoner kan: rijstwafels. Ik varieer enorm qua beleg, soms doe ik er pindakaas op, dan weer leverworst, en soms maak ik er mini-pizzaatjes van. Heerlijk met tomatenpurree, tonijn en kaas.



Speltmeel ligt ook altijd in de kast. Ik maak er vooral pannenkoeken van, dat is echt een van mijn favoriete ontbijtjes tegenwoordig. Helaas kom ik er niet zo vaak aan toe dit ook te maken, want voor het sporten eet ik altijd 2 boterhammen. Ik maak de pannenkoeken door het speltmeel te mengen met melk en een ei. Vervolgens schenk ik er een lekkere laag stroop op (het 'gezondgehalte' gaat dan wel enorm omlaag, maar wat is het lekker!).



Kipfilet, en dan in de vorm van broodbeleg, met tuinkruiden. Heerlijk op een boterham, cracker of rijstwafel. Ik vind het heerlijk, en het is ook nog eens heel goed voor je!



Ik kom nooit tot de ontdekking dat de eieren op zijn, gaat niet gebeuren. Ik eet graag gekookte eieren als snack, of naast mijn smoothie als maaltijd. Daarnaast bak ik graag een ei voor op een speltbroodje of maak ik een lekker magnetron-ei met ui en kaas. Ook in gerechten gaan ze regelmatig, bijvoorbeeld in de speltpannenkoek. 



Ik ben gek op pindakaas. Het gaat op mijn rijstwafel of op mijn boterham voor ik ga sporten. Oow, en ik moet ook toegeven: ik vind het ook heerlijk om een eetlepel pindakaas als lolly te eten. 



Na een zware training eet ik altijd een halve liter kwark. Daar zitten lekker veel eiwitten in die mijn spiertjes wel kunnen gebruiken. In die kwark gaat dan ook zoetstof en havermout. Lekker en gezond. 



Wat ik na een training ook wel kan waarderen is chocolademelk (het liefst van optimel). Daar zit geen vet in en geen toegevoegde suikers. Gewoon water drinken is natuurlijk veel gezonder. Dat doe ik ook wel, maar daar krijg ik geen liter van weg. Chocolademelk helpt me mijn vocht, op een toch best wel verantwoorde manier, aanvullen. 



Last but not least: zoetstof. Om de koffie lekker te maken en de thee nog lekkerder gaan er altijd 2 zoetjes in. Veel gezonder dan een schep suiker, en zonder zoetmiddelen vind ik het niet lekker. Mag niet ontbreken in dit lijstje natuurlijk!



 



1 Reactie

Larissa
Larissa op 12-06-2017 om 22:33 Hoihoi, heb je misschien een receptje voor mij van het bananenbrood? Reageren Like(0)
Tessa
Tessa op 13-06-2017 om 11:17 Dit is een basisrecept: https://www.tessaijmker.nl/health/basis-bananenbrood/ Als je wilt kun je daar nog lekkere dingen (bijvoorbeeld noten) aan toevoegen. Like(0)

Plaats zelf een reactie