20-09-2016

Health:

Meer water drinken zonder dat het vervelend wordt

Meer water drinken zonder dat het vervelend wordt

Misschien is de titel wat vreemd, maar ik vind het vervelend om veel te drinken. Ik ben dan ook iemand die structureel te weinig drinkt (super ongezond natuurlijk), maar ik probeer hier echt aan te werken. Door de jaren heen heb ik veel tips en tricks geprobeerd om meer vocht binnen te krijgen, en die ga ik vandaag met jullie delen ;)



Drinken in de auto



Wellicht is dit een gekke kronkel in mijn hoofd, en heb jij helemaal niets aan deze tip. Maar, wellicht ben jij net zo’n rare vogel en werkt dit wel prima. Ik kan in de auto namelijk veel beter water drinken dan thuis of op school. Geef mij in de auto een halve liter water, en het is zo weg. Doe dat thuis en ik kan er letterlijk 2 dagen mee doen.



Suikervrije ranja of vers fruit



Water wordt al een makkelijker weg te krijgen als je er een lekker smaakje aan toevoegt. Gelukkig zijn er nu veel merken met suikevrije ranja in het assortiment, tegenwoordig ook voor redelijke prijzen. Zo vind ik de appelranja van Raak heel lekker, maar ook de kleine flesje van de Action. Mocht je nu niet zo’n fan zijn van ranja, dan kun je ook vers fruit in je water stoppen. De smaak is dan minder sterk, maar je krijgt gewoon een lekker fris smaakje aan je water.



Smoothie



Met een smoothie krijg je niet alleen veel vocht binnen, maar ook nog eens heel veel vitaminen. Een smoothie maak je makkelijk door allerlei fruitsoorten in de blender te doen, eventueel met water of melk. Wil je iets zoeters, kun je ook sinaasappelsap toevoegen. Kies het liefst fruit met veel vocht erin, want is ten slotte wat je wilt. Watermeloen of komkommer (dan wel geen fruit, maar wel heel lekker) bevat veel water en is ook nog heel erg lekker.



Komkommer als snack



Om nog even bij de komkommer te blijven; eet komkommer als snackjes. Ik weet dat het heel aantrekkelijk is om kruidnoten te eten nu die verkrijgbaar zijn, maar komkommer is natuurlijk veel gezonder. En niet alleen vanwege de hoeveelheid vocht. Eet de komkommer met (zelfgemaakte) knoflooksaus en je hebt een super lekkere snack. Ook meloen of ander fruit met veel vocht zijn heel goede ideeën. Varieer een beetje en ontdek wat jij het lekkerst vind.



Voor iedere maaltijd



Wat voor mij helpt om meer te drinken, is structuur. Een van de dingen die je kan doen om meer te drinken is met jezelf afspreken dat je voor iedere maaltijd een groot glas water leegdrinkt. Zo eet je niet te teveel, maar maak je er ook een gewoonte van om genoeg water weg te werken. Wil je nog meer drinken, spreek dan met jezelf af dat je iedere keer dat je iets eet een glas drinkt, en beperk je niet alleen tot de echte maaltijden.



Drinkapp



Hoe motiverend is het als je telefoon je helpt bijhouden hoeveel je gedronken hebt. Veel apps zijn in mijn ogen erg gebruiksonvriendelijk, maar probeer e.e.a. en kijk welk app jij fijn vindt. Het leukst vind ik altijd als de app een waterpeil aangeeft, waardoor het duidelijk is hoever je al bent. Zien hoe water opstijgt vind ik leuker dan het zien van getallen.



Wedstrijdje



Wat ook altijd werkt, is een wedstrijdje houden tegen iemand anders. Soms probeer ik meer te drinken dan mijn vriend; een flinke uitdaging, die ik nooit gewonnen heb, maar toch werkt het heel goed. In de meeste gevallen weet hij niet eens dat hij mee doet, en dan nog weet hij te winnen.



Wat doe jij om meer water te drinken? 



Reacties

Er zijn momenteel geen berichten, grijp je kans om de eerste te worden die een reactie heeft geplaatst!

Plaats zelf een reactie