06-01-2017

Health:

Afvallen is een makkie: zo doe je het

Afvallen is een makkie: zo doe je het

In de basis is het principe van aankomen en afvallen heel makkelijk. Het draait allemaal om hoeveel calorieën je binnenkrijgt en hoeveel je verbrand. Maar, hoe zorg je ervoor dat je niet teveel binnen krijgt en wel genoeg verbrand?



Oke, je moet dus meer calorieën verbranden dan eten en drinken om af te vallen. Dit is dan ook wat je moet doen: minder calorieën eten en drinken en meer calorieën verbranden.



Minder calorieën binnenkrijgen



Minder calorieën binnenkrijgen doe je door gezonder te eten. Dat wil zeggen, meer groenten en minder calorierijke voeding. Dit hoeft echter niet direct te betekenen dat je ook minder moet eten. Niet elk eten bevat evenveel calorieën, het is dan ook de kunst om dat voedsel te kiezen dat niet veel bevat. Groenten bevatten bijvoorbeeld heel weinig calorieën en daar kun je dan ook heel veel van eten. Maak daarom recepten met groenten als basis (bijvoorbeeld deze pompoensoep), en andere producten als aanvulling. Je kunt best een stukje vlees nemen ’s avonds, maar let op wat je kiest. Vette speklappen bevatten aanzienlijk meer calorieën dan een mager stukje kip.



Een paar praktische tips:




  • Ook drinken kan calorieën bevatten. Frisdrank, fruitsappen, siroop, het zit allemaal vol met suiker en halen je calorie-inname flink omhoog. Beter drink je koffie, thee of water

  • Neem als basis van je maaltijd groente. Welke groenten wil je eten? Denk daarna pas aan wat je erbij wilt.

  • Vervang suiker in koffie of melk, door zoetjes. Zoetjes bevatten geen calorieën.

  • Leer welke vleessoorten veel calorieën bevatten en welke weinig.

  • Snacken kan ook heel goed met groenten (stukjes komkommer of snoeptomaatjes bijvoorbeeld)



Meer calorieën verbranden



Calorieën verbranden doe je door, heel simpel, te bewegen. Je verbrand standaard een aantal calorieën door te leven. Je ademhaling en bloedsomloop vragen allemaal energie, net als het vermogen van je lichaam om je warm te houden. Deze hoeveelheid is echter enorm laag, en minder eten dan dit is bijna onmogelijk. Het is dus belangrijk om extra te verbranden door te bewegen. Dit betekent niet dat je 7 dagen per week intensief moet sporten, maar wel dat je actiever zult moeten worden.



Een aantal praktische tips:




  • De fiets pakken in plaats van de auto kost relatief weinig tijd, en je bent toch in beweging.

  • Kies een sport dat je leuk vind, en doe dat minimaal 3 keer per week

  • Ga hardlopen, en gebruik je hardloopschoenen als vervoersmiddel (als je hardlopend naar de sportschool gaat heb je nóg meer beweging te pakken)

  • Wil je echt niet naar de sportschool? Ik schreef een artikel met tips om binnen in beweging te blijven




Wat doe jij om af te vallen?




Reacties

Er zijn momenteel geen berichten, grijp je kans om de eerste te worden die een reactie heeft geplaatst!

Plaats zelf een reactie