16-03-2018

Health:

5 keer tips voor een gezonde wintersport

5 keer tips voor een gezonde wintersport

Er ligt weer sneeuw in de bergen en er wordt volop geskied en gesnowboard. Mensen vanuit verschillende delen van Europa vertrekken naar Oostenrijk, Tsjechië, Italië en Zwitserland voor hun welverdiende wintersport.



Heerlijk om lekker op de latten te staan, het liefst met een blauwe lucht en een zonnetje. Je voelt je gezond en ontspannen en hebt het gevoel dat je de hele wereld aan kunt.



Vooral als je met een groep of met je familie op wintersport gaat, horen in veel gevallen de welbekende après-ski taferelen er ook bij. Biertjes, glühwein, bratworst en feest tot in de late uurtjes. Dat maakt de wintersport zo speciaal en gezellig.



Voor je lichaam is de wintersport niet altijd even gezond. Wil je goed op je lichaam letten tijdens de  wintersport en er een gezonde vakantie van maken? Deze tips helpen je erbij!



#1 Een goede voorbereiding is het halve werk



Als je gaat wintersporten breng je je lichaam in een ongewone situatie waar het in de meeste gevallen niet aan gewend is. De temperatuur is lager, je bevindt je veel hoger dan gewoonlijk en je beweegt op een manier die intenser en anders is dan dat je normaal gesproken doet.



Misschien klinkt het wat overdreven, maar je doet er goed aan om je lichaam voor te bereiden op de wintersport. Je voelt je er niet alleen lekkerder door tijdens de wintersport, op deze manier voorkom je dat je blessures op loopt.



Zorg ervoor dat je conditie op orde is. Beweeg twee of drie keer per week. Denk aan krachttraining, hardlopen of traplopen. Onderzoek wat voor jou prettig is, maar zorg ervoor dat je lichaam fit is voordat je gaat. Het voorkomt dat je de hele week met uitgeputte spieren rondloopt en constant spierpijn hebt.



Ook helpt het om te rekken en strekken voor- en na het skiën. Kleine moeite en je doet je lichaam er een groot plezier mee.



#2 Let op je voeding tijdens de wintersport



Heel verleidelijk om elke dag aan de schnitzels, friet en apfelstrudels te gaan en veel alcohol te nuttigen, maar je lichaam doe je daar geen plezier mee. Hoewel het lastig kan zijn om echt gezonde maaltijden te vinden in de meeste skipiste restaurants is er meer mogelijk dan je denkt. Wat je zelf in de hand hebt is in ieder geval het ontbijt. Zorg ervoor dat je altijd een voedzaam ontbijt tot je neemt zoals een omelet met groenten, een havermout ontbijt of een groene smoothie aangevuld met noten of een plantaardige eiwitpoeder. Zeker als je bezig bent met gezond eten en gewicht wilt verliezen is het belangrijk dat je voeding bestaat uit voldoende eiwitten en natuurlijke vetten. Deze voorzien je lichaam langdurig van energie en voorkomen dat je in de verleiding komt om ongezond te snacken bij de piste restaurants. Neem als lunch een soepje en een salade als je op de piste eet en zorg ervoor dat je altijd een gezonde snack bij je hebt zoals een zakje met noten of een stuk fruit.



#3 Drink veel water



Doordat je de hele dag in beweging bent zweet je veel gedurende de wintersport. Ook moet je lichaam zijn best doen om op temperatuur te blijven als je tussendoor in koude liften zit. Het is daarom tijdens de wintersport erg belangrijk dat je voldoende water drinkt. Begin de dag altijd met een groot glas water, neem er ook een tijdens de lunch en zodra je thuiskomt. Daarnaast doe je er goed aan om elke dag een paar glazen kruidenthee te drinken. Dit draag ook bij aan het balanceren van het vochtgehalte in je lichaam. Af en toe een biertje of een glühweintje  moet natuurlijk kunnen, het is immers vakantie, maar zet er altijd een groot glas water tegenover.



#4 Neem een eiwitpoeder mee



Veel sporters gebruiken een shake met een eiwitpoeder na het sporten. Een eiwitpoeder helpt je spieren opbouwen en herstellen. Soms sta je wel zes uur op de ski’s en dat is niet niks voor je spieren. Als je het echt goed wilt doen en je lichaam wilt ondersteunen tijdens de wintersport, neem je in plaats van een biertje zodra je thuis komt in je appartement een eiwitshake. Als je koolhydraatarm eet en wilt afvallen dan zou je daar een groene smoothie met een eiwitpoeder van kunnen maken. Dit is een bommetje aan voedingsstoffen, vitamines en mineralen waar je lichaam enorm blij van wordt. Ook als je wel een biertje neemt kan dit een mooie extra aanvulling zijn waar je je lichaam veel plezier mee doet.



#5 Ontspan zoveel als mogelijk



Lach, geniet van de zon, van elkaar en van de mooie natuur. Veel slapen, een sauna pakken na een dag buiten of een heerlijke bordspelletje spelen, het is allemaal goed voor je ontspanning. En dat is waar het uiteindelijk om gaat. Dat je ontspannen en opgeladen terugkomt van een week wintersport om weer vol energie aan de slag te kunnen. Met deze tips moet dat zeker lukken. Veel plezier. Geniet ervan!



 



Reacties

Er zijn momenteel geen berichten, grijp je kans om de eerste te worden die een reactie heeft geplaatst!

Plaats zelf een reactie