20-06-2017

Hardloopdagboek:

#80 | een week van trainingen die ik al lang niet meer gedaan heb

#80 | een week van trainingen die ik al lang niet meer gedaan heb

Deze week zat het weer goed met de trainingen. Als ik deze introductie schrijf -op vrijdag- heb ik al 3 trainingen in de benen zitten, en daar gaat er nog wel een bij komen. Kijk je even met me mee? 



Maandag



Zoals ik dat eigenlijk graag zie, begon ik de maandag met een hardlooptraining. Er stond een intervaltraining op het programma, eentje met korte intervallen. Dit heb ik al een tijdje niet meer gedaan, maar ik vind ze wel heel erg leuk. Reden genoeg dus! Ik begon met 15 minuten rustig inlopen, liep toen 10 keer een minuut op hoog tempo (met telkens 1 minuut herstel), en liep vervolgens weer 15 minuten uit. Bijna 8km later stond ik weer voor de deur, met een verbazing op mijn gezicht. De laatste keer dat ik zo'n afstand heb afgelegd met een intervaltraining is lang geleden. Heel lang geleden. 



Woensdag



Lang heb ik zitten twijfelen over de training was woensdag. Wat zou ik nu toch eens doen? Ik kon weer niet mee met de loopgroep, een traditie die nu alweer een paar weken duurt. Een training overslaan wilde ik niet, dus ik besloot zelf te gaan rennen. Maar wat? En hoe? Uiteindelijk werd het een duurloop, de laatste stamde alweer uit mei (de 31e, maar toch: mei), dus daar werd het ook wel weer tijd voor. Het is week van trainingen die ik al lang niet meer gedaan heb. Elf kilometer liep ik, een afstand die voor mijn benen momenteel best een uitdaging vormen. Ik heb er nooit mee gehad, zulke afstanden, maar mijn benen zijn het niet meer gewend en dat voel ik. Dus liep ik er 11, genoeg om echt een uitdaging te zijn, maar niet zoveel dat ik er moeilijk van herstel. 



Donderdag



Au, stijf. Lopen gaat niet soepel meer, en van traplopen raak ik helemaal buiten adem. Dan weet je het: ik heb een hersteltraining nodig. Na lang twijfelen of ik 20 minuten zou gaan rennen of 3 km ben ik uiteindelijk maar gewoon vertrokken. Het werden toch 3 kilometers. Na 20 minuten, en 3k op de teller (ik moet minder tijd verpesten aan twijfelen) stond ik bij de voordeur. 



Zaterdag



Gelukkig was er deze week tijd voor een vierde training! Ik heb relaxte weken op school, wat ervoor zorgt dat ik meer aandacht aan mijn kilometers kan besteden. Doel voor de zomer: sneller worden. Heb ik zojuist besloten. Niet zozeer afstanden uitbouwen, maar echt werken aan mijn tempo. Ik merk dat het de laatste tijd wel redelijk gaat, maar dat er meer in zit dan ik er ook daadwerkelijk uithaal. Maar goed, dat is niet waar ik het nu over ga hebben: ik ga het hebben over mijn niet al te zware van zaterdag. Misschien zag je het al op mijn Instagram, maar ik heb het niet zo zwaar gehad (voor de duidelijkheid, die appeltaart op laatste foto bovenaan deze post at ik dus tijdens die looptraining). Stel je voor: je loopt 2,5 kilometer, heuvelaf. Daar kom je een cafe tegen waar je met zijn allen een groot stuk appeltaart en een flink glas appelsap wegwerkt. Je zit er ongeveer driekwartier te kletsen om ondertussen op rustig tempo (want ja, de temperatuur was ondertussen een paar graden gestegen) terug te hobbelen. Nauwelijks gezweet, meer caloriën gegeten dan verbrand, maar wel een leuke ochtend gehad. 



Reacties

Er zijn momenteel geen berichten, grijp je kans om de eerste te worden die een reactie heeft geplaatst!

Plaats zelf een reactie