Hardloopdagboek: #73 | eerste keer bij een loopgroep

Het is jullie vast al wel opgevallen dat het nu dinsdag is, en dat terwijl ik normaal op maandag, woensdag en vrijdag publiceer. Daarnaast zie je vandaag weer een hardloopdagboek verschijnen, iets dat ook al lang niet meer is gebeurd. En ja, dat kan kloppen! Er zijn namelijk wat veranderingen gaande. Zo wil ik iedere werkdag een artikel publiceren, waardoor jullie vijf keer per week iets nieuws te lezen hebben. En, krijg je iedere week weer een hardloopdagboek. Mijn streven is om dit in ieder geval heel mei te doen, maar als het goed bevalt (en ik red het allemaal qua tijd), dan blijf ik dit natuurlijk voortzetten. Ik krijg in ieder geval hulp van gastbloggers, af en toe zal er een artikel komen dat niet door mij geschreven is. Uiteraard zorg ik ervoor dat de gastblogs bij deze blog passen, zodat jullie het wel interessant zullen vinden om te lezen. 

Maandag 

De sportweek begint netjes op maandag. Na zaterdag (de eerste training met de loopgroep) heb ik een spierpijn zoals ik die al lang niet heb gehad. Althans, niet in mijn benen. Ik kan eindelijk weer een beetje lopen, maar dingen als traplopen zijn nog heel heftig. Van het idee om een zware training te gaan doen zie ik dan ook snel af, en ik besluit een half uurtje rustig los te lopen. Wellicht doet dat mijn benen goed. In principe krijg ik van de loopgroep een training mee naast de gezamenlijke trainingen te doen, maar deze had ik nog niet ontvangen. Ik ging dus op eigen gevoel op pad. De eerste meters waren pijnlijk, en even vroeg ik mij af of ik wel zo slim bezig was. Maar ja: stil zitten met spierpijn, daar wordt het ook niet veel beter van. Ik liep door, stopte regelmatig voor het maken van foto's voor de blog en hobbelde een beetje door. Na ongeveer 31 minuten en 5k op de teller stond ik weer bij de deur. De training zat erop en de fotovoorraad was weer aangevuld. Heerlijk! 

Dinsdag 

Op dinsdag besluiten Kay en ik naar de sportschool te gaan. De rugoefening die we de vorige keer ontdekten wil ik nog wel een keertje doen (want spierpijn = leuk) en bovendien was ik al even niet meer in de sportschool geweest. Een nog belangrijkere reden om naar de sportschool te gaan was misschien wel mijn nieuwe fitbit (daarover een andere keer meer), die blijkbaar ook krachttraining kan bijhouden. Ik heb hem al getest tijdens hardlopen, wandelen en fietsen, maar ook krachttraining wilde ik graag meten. Hij deed het overigens prima, en het was heel handig om te weten hoe lang we al bezig waren tijdens het sporten. Daar was ik voorheen eigenlijk nooit mee bezig. 

Woensdag 

Op woensdagochtend kreeg ik het schema van de loopgroep, en tot mijn grote schrik zie ik dat ik nog 2 opbouwende weken te gaan had voor we alweer gaan taperen voor de wedstrijd. Ik zit nu in een groep voor de 10 kilometer, en die wedstrijd is dus al bijna. Gelukkig had ik voor de dag dat de wedstrijd stond ingepland al een wedstrijd op de planning, ik heb alleen de afstand even verlengd van 5k naar 10k. 

Om 19.00 stond er weer een looptraining op het programma. Het was mooi weer, en dat terwijl er regen was voorspeld. We liepen een training van ongeveer anderhalf uur door het bos, met halverwege een sprintoefening. Zoals wel vaker stond er een intervaltraining op het programma, iets waar de trainer (en ik ook!) een groot fan van is. Duurlopen kun je ook makkelijk thuis is zijn motto, intervaltrainingen minder makkelijk. Met ruim 18.000 stappen op de teller stortte ik mezelf op de bank met een groot bord pasta en een lekker glas wijn. 

Zaterdag 

We gaan gelijk door naar zaterdag, tussendoor is er niet veel gebeurd. Ik heb om 9.00 een training met de groep en sta weer klaar in het bos. Daar gingen we echter niet lopen, de trainer had een heel ander programma bedacht. We liepen 900 meter in zone 2, 800 meter in zone 3, 300 meter in zone 4 en daarna gingen we sprinten. Dit herhaalden we een keertje en toen was de training alweer klaar. Een beetje te snel, zo vonden de gedreven leden van de groep. We konden er best nog een paar kilometer aanknopen, en dus liep ik samen met drie andere leden nog een flinke ronde door het bos. Met ruim 10 kilometer op de teller en een enorme honger stond ik om 11 uur op de stoep. Moe maar voldaan! 

Hoe ging jouw trainingsweek?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *