Health: Dagje detoxen? Zo doe je dat!

Heb je gisteravond te veel hebt gegeten of heb je simpelweg een duwtje in de gezonde richting nodig? Met dit eendaagse detoxplan start je je week op een gezonde manier.

Ochtend

Bij het wakker worden: drink een glas lauwwarm water met citroensap en cayenne peper. Dit stimuleert niet alleen je spijsvertering, maar geeft je lijf meteen een boost met vitamine C. De peper zorgt ervoor dat je meteen goed wakker bent. Drink veel water tijdens je dagdetox, want dat helpt je lijf afvalstoffen af te voeren.

Vóór het ontbijt: tijdens een dagdetox is een intensieve workout een beetje te veel van het goede, maar het is wel belangrijk om je lichaam warm te maken en je bloed te laten stromen. Dit kun je doen door je even goed uit te rekken of een paar minuten yoga te doen.

Ontbijt: de kunst is om een ontbijt te vinden dat je een verzadigd gevoel geeft, maar niet zwaar op je maag ligt. Een groene smoothie bevat genoeg vezels om de ochtend door te komen. Helemaal fijn als je ontbijt ook nog je spijsvertering stimuleert en een opgeblazen gevoel voorkomt.

Koffietijd: drink groene thee in plaats van koffie tijdens je dagdetox. Groene thee is rijk aan antioxidanten en activeert je stofwisseling. Heb je honger rond koffietijd? Eet dan een vezelrijke appel of ga voor een schaaltje probiotica-rijke Griekse yoghurt met buikvet bestrijdende bosbessen.

Middag

Neem pauze: zorg voor de gezondheid van je lijf door zoveel mogelijk te bewegen. Doe je zittend werk, sta iedere twintig minuten op en ga wat te drinken halen, naar het toilet of een stukje wandelen.

Lunch: kies een lunch die je vult met gezonde vetten en eiwitten, zonder je een zwaar gevoel te geven. Bijvoorbeeld een salade met avocado of zaden of een soep met veel verse groenten.

Middagsnack: Als je het niet redt tot de avond, kies dan een gezonde snack. Denk aan een handje noten of havermout-banaankoekjes.

Avond

Avondeten: dit is een perfecte tijd om tot rust te komen bij een lekkere, gezonde maaltijd vol gezonde eiwitten en groenten. Wat dacht je bijvoorbeeld van een groentenwok of quinoa met kip?

Ontspan: de avond is ideaal om te ontspannen en tijd voor jezelf te nemen. Laat vanavond de tv, tablet en mobiel uit. Neem een warme douche, geef jezelf een massage of laat je masseren, ga naar de sauna of doe een paar ontspannende yoga-oefeningen voor het slapengaan. Zo help je je lichaam te balanceren tijdens de nacht.

Ik hoop dat je met deze ideeën vol kunt genieten van een dagje detoxen. Je kunt het natuurlijk ook een week of een maand op deze manier doen. Geniet ervan!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *