11-02-2016

Blog:

Hoeveel tijd kost bloggen?

Hoeveel tijd kost bloggen?

Het is nu een aantal maanden geleden (9?) dat ik  ben begonnen met bloggen. ik begon met 3 á 4 keer in de week een blogpost, maar al snel daarna werd de frequentie opgevoerd naar iedere dag. Maar hoeveel tijd kost dat nu, een blog bijhouden?



Het echte begin



Als je besluit te gaan bloggen, heb je waarschijnlijk nog niets. Geen website, geen blogposts, misschien zelfs nog helemaal geen ideeën. Als dat bij jou het geval is zou ik daar maar aan beginnen, maar ook die andere dingen kosten tijd. Een website opzetten hoeft niet zoveel tijd te kosten. Ik begon deze blog als tessatamara.nl en die liep op Wordpress. In principe is een blog op Wordpress snel gemaakt, en kun je vaak diezelfde dag nog je eerste artikelen publiceren. Hoe de blog er nu uit ziet is hij gemaakt door een webdesigner, en dan duurt het allemaal wat langer. 



Blogjes schrijven



Dit deel van het bloggen kost het meeste tijd: de blogartikelen schrijven. Je moet onderwerpen verzinnen, van die onderwerpen een interessant verhaal maken, en bij dat interessante verhaal moeten (mits je dat wil natuurlijk) mooie afbeeldingen komen. Die afbeeldingen maak je natuurlijk het liefst zelf, maar daarover zo meer. Hoeveel tijd het schrijven van een blogpost kost, verschilt erg per blogpost. Zo schrijf ik af en toe een review, als je een boekreview wil schrijven gaat daar veel tijd in zitten: een boek lezen is immers niet in een half uurtje gebeurd. Dat kost tijd. Ook een review van een film kost soms teveel tijd (want ja: soms ben je echt te druk om uren aan een artikelen te zitten). Andere reviews: van schoenen bijvoorbeeld, kosten minder tijd (maar dan heb je weer afbeeldingen, en moet je soms wachten op het goede licht). Ik denk ik gemiddeld een half uur tot een uur aan een blogpost besteed, inclusief afbeeldingen. Nu moet ik daar wel bij zeggen dat ik het maken van foto's voor my week of friday favourites de hele week door maak, en dus niet vlak voor het schrijven. 



Afbeeldingen



Bij mij hoort er bij iedere blogpost ten minste 1 afbeelding bij, aan de bovenkant van het artikel. Bij veel blogposts (recepten, reviews ed) komen meer afbeeldingen. Die afbeeldingen kosten soms best veel tijd, je moet immers goede belichting hebben, een leuke compositie en ze moeten misschien nog bewerkt worden. Soms sjoemel ik ook, of kan ik over het onderwerp geen foto maken, en gebruik ik stock-foto's. Het maken van foto's kost meestal ook een half uurtje, soms iets meer, soms iets minder. 



Onderwerpen verzinnen



Dit is soms nog het moeilijkst van alles: waar ga je over schrijven. Ik schrijf iedere dag een blogpost, en dan kom ik soms wel onderwerpen tekort. Dat kijk ik vaak even naar mijn lijst met onderwerpen, naar wat ik al een tijdje niet heb behandeld op de blog, en of er dingen zijn die ik kwijt wil. Soms kost het geen tijd, want ik heb ook dagen met vaste dingen. Zo plaats ik iedere maandag een overzicht met de beste artikelen op popcornmeisjes, iedere woensdag een my week en iedere vrijdag friday favourites. 



Administratie en mails



Naast het bedenken van onderwerpen, het schrijven van artikelen en het toevoegen van passende afbeeldingen heb je ook veel werk achter de schermen. Zo krijg je iedere dag een aantal mails, afhankelijk van het aantal lezers. Daarnaast heb je ook een aantal dingen aan administratie, niet uitgewerkte ideeën bijvoorbeeld, afbeeldingen die bewaard moeten worden, planningen (wanneer wordt er wat gepubliceerd) en wat allemaal nog meer. Dit kost vaak niet zo heel veel tijd, mijn administratie beslaat zo'n 2 uur per week, maar veel grote bloggers besteden uren per dag aan hun mail.



Overige bezigheden



Er zijn nog een aantal losse dingen die tijd kunnen kosten voor je blog. Wil je mensen interviewen bijvoorbeeld, kost dat extra tijd. Als je naar blogposts ook vlogs wil plaatsen kost dat ook extra tijd, en als je voor je blog ook social media kanalen wilt bijhouden zul je daar ook de nodige uurtjes in moeten investeren. Maar goed: dit is allemaal aan jou natuurlijk, de blogger.



Heb ik je niet afgeschrikt? Top! Ik ben namelijk heel erg benieuwd naar jouw blog, laat deze daarom ook zeker achter in de reacties, dan neem ik even een kijkje. Veel blogplezier!



 



1 Reactie

seo plugin
seo plugin op 29-06-2016 om 1:05 Hello Web Admin, I noticed that your On-Page SEO is is missing a few factors, for one you do not use all three H tags in your post, also I notice that you are not using bold or italics properly in your SEO optimization. On-Page SEO means more now than ever since the new Google update: Panda. No longer are backlinks and simply pinging or sending out a RSS feed the key to getting Google PageRank or Alexa Rankings, You now NEED On-Page SEO. So what is good On-Page SEO?First your keyword must appear in the title.Then it must appear in the URL.You have to optimize your keyword and make sure that it has a nice keyword density of 3-5% in your article with relevant LSI (Latent Semantic Indexing). Then you should spread all H1,H2,H3 tags in your article.Your Keyword should appear in your first paragraph and in the last sentence of the page. You should have relevant usage of Bold and italics of your keyword.There should be one internal link to a page on your blog and you should have one image with an alt tag that has your keyword....wait there's even more Now what if i told you there was a simple Wordpress plugin that does all the On-Page SEO, and automatically for you? That's right AUTOMATICALLY, just watch this 4minute video for more information at. Seo Plugin seo plugin http://www.SEORankingLinks.us/ Reageren Like(0)

Plaats zelf een reactie